Nieuwe directeur van De Oude Keuken wil uitbreiden

Castricum – Nadat Brigitte van Campen van De Oude Keuken in mei van dit jaar afscheid nam als directeur, zwaait Edwin Teljeur sinds kort de scepter over dit horeca-/leerwerkbedrijf. Hij hoopt binnen afzienbare tijd nieuwe projecten te kunnen starten.

Door Hans Boot

De 49-jarige in Alkmaar woonachtige Edwin Teljeur begon zijn loopbaan in de horeca en richtte in 2012 vanuit een eigen uitgeverij het communicatiebureau Media en Ondersteuning op. Het personeel daarvan bestaat voor de helft uit medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals dat ook bij De Oude Keuken (DOK) het geval is.

Teljeur werd gevraagd om Brigitte van Campen op te volgen en zegt daarover: ,,Ik heb deze kans met beide handen aangegrepen, omdat ik niet alleen op de winkel hoef te passen maar ook de opdracht van het bestuur heb gekregen om de bestaande activiteiten uit te breiden. De uitdaging is dat we samen met alle partners binnen deze regio via nieuwe initiatieven meer leerwerkplekken onder de vlag van DOK weten binnen te halen. Te denken valt aan het kweken van oesterzwammen op koffiedik of de aanschaf van een foodtruck die bijvoorbeeld voor feestjes thuis kan worden gehuurd. Daarmee is het ook mogelijk om meer verbinding met buiten te krijgen. Daarnaast is het uitgangspunt dat we een doorstroomlocatie worden, zodat de leerlingen bij een regulier horecabedrijf aan de slag kunnen in een betaalde baan.’’

Prima conditie

Teljeur verkocht zijn communicatiebureau toen hij bij DOK werd aangenomen, maar dat betekende geen fulltime job in Bakkum: ,,Ik werk hier twee dagen in de week en de overige dagen werk ik voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken als projectleider impact ondernemen. Overigens kan ik mijn functie voor DOK alleen maar uitoefenen doordat er een geweldig team om mij heen opereert. We hebben nu rond de achttien arbeidskrachten in dienst. De combinatie met leerling-medewerkers zorgt ervoor dat je een echte werkkring creëert en een volwaardig product levert.’’

Ondanks dat de coronapandemie ook nadelige gevolgen had voor DOK, heeft de nieuwe directeur niets dan lof voor de organisatie: ,,Wij zijn een zeer gezonde stichting en maken geen gebruik van fondsen, sponsors of banken. Het bedrijf is ook in een prima conditie overgedragen door mijn voorganger Brigitte van Campen. Natuurlijk hebben we financieel en organisatorisch last gehad van corona, maar dankzij de steun van de overheid konden we overleven. Gelukkig draaien we nu weer volop mee, want thuis zitten is juist voor onze bijzondere medewerkers funest. Helaas waren wij echter ook genoodzaakt om de prijzen iets te verhogen.’’

Horecamanager

Als Teljeur heeft aangegeven dat hij het in korte tijd ongelooflijk naar zijn zin heeft, komt het gesprek op de keuken en wordt hem gevraagd waarom het diner nog steeds niet op de menukaart staat. Het antwoord luidt: ,,Eerlijk gezegd weet ik dat alleen van horen zeggen. Het is vanzelfsprekend raar dat we een prachtige keuken hebben die al om 17.00 uur sluit. We zijn weliswaar ’s avonds op aanvraag open voor vergaderingen, feestjes en diners voor groepen, maar het is zeker de moeite waard om te onderzoeken of de diners terug kunnen komen. Daarnaast wil ik graag benadrukken dat we onlangs zijn gestart met het leveren van gezonde biologische afhaalmaaltijden.’’

Tot slot meldt de nieuwe directeur dat hij veel steun heeft aan zijn horecamanager Klaas Mooij, die laat weten: ,,Sinds twee jaar vervul ik deze functie met veel plezier. Ik ben eindverantwoordelijk voor de dagelijkse operationele gang van zaken en focus mij op sales en marketing. Ook probeer ik ervoor te zorgen dat we als team goed in het zadel zitten en dat er voor iedereen genoeg uitdaging is. Want die houdt je scherp!’’

Op de foto:
Edwin Teljeur met rechts van hem Klaas Mooij. (Foto: Hans Boot)