Leerlingen ontwerpen mobiele werkplaats voor basisscholen

CastricumDe gemeenten Heiloo, Uitgeest en Bergen hebben zestig leerlingen uit klas 3h/v van het Bonhoeffercollege opdracht gegeven om een mobiele werkplaats te ontwerpen voor de basisscholen in de gemeenten. Tessa, Frieda, Emine en Jaline kregen de eerste prijs met hun ontwerp Cuatre Armoires. Wethouder Jan Schouten uit Uitgeest zat in de jury en reikte de prijs aan de leerlingen uit: ,,Iedereen heeft heel goed werk geleverd, maar dit groepje sprong er uit.’’

Veel materialen die we dagelijks gebruiken, komen uit het buitenland. Zo komt katoen uit India en dragen we truien uit Bangladesh, terwijl men wol in Nederland weggooit. In speciale lessen gaan basisschoolleerlingen met lokale materialen aan de slag en kijken ze wat ze daarvan kunnen maken. Van consument naar maker. Dat levert de juiste instelling op om te werken aan een circulaire economie. De lessen bestaan uit hout bewerken, spinnen met wol of fietsen repareren en kleren maken. Maar hoe krijg je de materialen – spinnenwielen, naaimachines en ander gereedschap – de klas in? En wie beheert de spullen?

Lesmodules

De gemeenten zijn gestart met lesmodules voor circulair maakonderwijs, waar wordt gewerkt met afvalproducten en materialen zoals wol, hout en fietsen. Inmiddels is de gemeente Castricum ook aangesloten bij de lesmodules. De meeste basisscholen hebben echter geen aparte werkplaats meer voor dit soort onderwijs. Daar hebben de leerlingen van het Bonhoeffercollege in de afgelopen twee maanden een oplossing voor bedacht.

Oplossingen

De leerlingen kwamen met uiteenlopende oplossingen zoals een omgebouwde schoolbus en aanhangers waar alle gereedschap en werkplekken in vervoerd kunnen worden. De meesten maakten met uitklapbare vloeren, tafels en overkappingen werkplekken op het schoolplein. Sommigen gebruikten ook het klaslokaal, bijvoorbeeld met werkbladen of gereedschapsboxen die je op de bestaande tafels kunt leggen. Bijna alle leerlingen waren het er over eens dat stoelen niet nodig zijn. Want als je iets maakt, sta je het liefst. Een groepje had zelfs onderzoek gedaan naar welke kleuren kinderen het meest fijn vinden om in te werken; de bus kreeg bijvoorbeeld pasteltinten.

Winnende groepje

Het winnende groepje ontwierp vier kasten – voor elke lesmodule één – die precies in een bus passen en makkelijk de klas in te rijden zijn. Het groepje krijgt van de gemeente als waardering voor hun mooie ontwerp een supboard-uitje. (Foto: aangeleverd)