Muziekdocent John is de beste van 2024

Foto boven:
John Burger met zanger Claude vlak na de prijsuitreiking. (Foto: Brenda Stolk)

Castricum – De 30-jarige John Burger van het Bonhoeffer College werd door twee leerlingen van die school genomineerd voor de verkiezing van de Muziekdocent van het Jaar, die afgelopen vrijdag op de Katholieke Scholengemeenschap in Hoofddorp werd gehouden. Dezelfde middag maakte zanger Claude bekend dat Burger de beste was.

Door Hans Boot

John Burger, die inmiddels vijf jaar muziekdocent is op het Bonhoeffer College, vertelt eerst wat de bijdragen aan lessen en uitvoeringen op het gebied van muziek op zijn school inhouden: ,,Wij geven vooral ruimte aan kinderen om zichzelf te ontwikkelen in dingen waar zij geïnteresseerd in zijn. Ik denk dat mijn passie voor muziek aanstekelijk heeft gewerkt op onze leerlingen, waardoor veel van hen kiezen voor het vak muziek in de bovenbouw.

Naast de reguliere lessen maken veel leerlingen na schooltijd of in hun tussenuren samen muziek. Leerlingen organiseren (met onze hulp) ook eigen optredens, zoals de Bonhoeffer Talent Show, een open podium voor elke discipline. Daarnaast hebben we een aantal leerlingen die interesse hebben in het conservatorium of die zich meer willen verdiepen in solfège en algemene muziekleer. Voor hen hebben we een groepje dat we klaarstomen voor de toelating van het conservatorium. Elk jaar hebben we ook de gigantische theatershow in maart. Op vrijdag hebben we de ‘Zorgdatjeerbijbent-band’, waaruit enkele mooie bandjes zijn gevormd die op het Smaakmakersfestival gaan optreden in augustus.’’

Veel indruk

De leerlingen Lotte Wassenaar, Milan Berends hebben Burger aangemeld om te worden genomineerd voor de verkiezing van de beste Muziekdocent van 2024. Zij schreven onder andere in hun brief: ,,John is een bevlogen docent die voor elke leerling aandacht heeft. Ongeacht je niveau weet hij je mee te nemen in de les. Hij heeft de afgelopen jaren vele leerlingen geïnspireerd om muziek te gaan maken of zelfs een studie te gaan doen met muziek. Naast zijn geweldige contact met de leerlingen maakt hij van elke les een feestje. In de bovenbouw jam je er op los met John, maar ook de onderbouwers genieten volop van hun muziekuurtje met meneer Burger. Al met al, een fantastische docent die volgens ons deze titel zeker verdient!’’

De brief van Lotte en Milan heeft kennelijk veel indruk gemaakt, want uit de vierhonderd aanmeldingen werden er slechts vijf docenten uit alle windstreken genomineerd, waarvan Burger dus ook deel van uitmaakte.

Inspirerend

Ondanks dat er nog maar vijf kanshebbers op de titel overbleven, was Burger er nog niet gerust op dat hij de prijs zou binnenslepen: ,,Het was vrijdag heel spannend, want de andere docenten hadden ook een heel mooi verhaal. Een man uit Zwolle kwam met zelfs met zestig leerlingen om het Requiem van Mozart te zingen, wat ontzettend indrukwekkend was.’’

Uiteindelijk koos de jury toch voor de docent van het Bonhoeffer. ,,Ik denk de belangrijkste reden is dat ik probeer alle leerlingen allround muziek te laten maken en dat vooral samen te doen. Dat is het mooiste wat er is. Daarnaast doe ik veel buiten de reguliere lessen om projecten met leerlingen op te zetten. Ik geeft ze de kans om zichzelf te ontwikkelen en eigen materiaal te maken, en faciliteer dit ook.’’

De vakjury noemde de aanpak van Burger ‘inspirerend en innovatief’ en voegde daaraan toe: ,,Dankzij zijn passie en toewijding hebben veel studenten hun liefde voor muziek gevonden en verder ontwikkeld.’’

Prijs

De verkiezing van de Muziekdocent van het Jaar is door Buma Music Academy, een initiatief van Buma Cultuur, ontwikkeld om muziekonderwijs op scholen te moderniseren en te versterken, in samenwerking met de vakvereniging voor muziekdocenten. Directeur Frank Helmink vond het werk van John Burger van ‘onschatbare waarde voor de toekomst van muziek in ons onderwijs’.

De prijs, bestaande uit een certificaat en een cheque van 500 euro, werd uitgereikt door zanger Claude, die dit jaar de ambassadeur van deze wedstrijd was met als doel muziek op de kaart te zetten en muziekonderwijs groter te maken onder het jonge publiek. (Foto’s: Brenda Stolk)