5 signalen dat je teveel betaalt voor je tv en internet

ZAKELIJK-NIEUWS-LANDELIJK

Net als een energieprovider en een telefoonprovider, wil je ook voorzien zijn van een provider voor internet en tv thuis. Ook dat zijn immers belangrijke behoeftes en voorzieningen om op orde te hebben. Maar als we dit eenmaal geregeld hebben, kijken we er vaak lange tijd niet meer naar om. En dat is eigenlijk onverstandig. We bespreken vijf signalen dat je te veel betaalt voor je tv en internet.

Je gebruikt lang niet alle zenders en onderbenut je internetcapaciteit

Veel tv-pakketten bevatten tientallen zenders, maar hoeveel kijk je er écht? Vaak blijven de meeste zenders ongebruikt, en met de opkomst van streamingsdiensten is dat alleen nog maar meer het geval geworden. Dat kan betekenen dat je met een kleiner, goedkoper tv-pakket ook voldoende kunt hebben. Daarnaast heb je misschien een duur internetabonnement met een hoge downloadsnelheid waarvan je de capaciteit onderbenut, omdat je internetgebruik niet zo veeleisend is. Ook dan kun je beter het geld in de zak houden en een minder duur abonnement nemen. Om dit aan te passen, kun je online aanbiedingen voor internet en tv vergelijken.

Je betaalt voor dubbele diensten

In deze tijd van streamingsdiensten zoals Netflix, Videoland, Disney+ en Amazon Prime Video, kijk je misschien wel niet of nauwelijks meer naar lineaire televisie. Dan betaal je dus voor een televisieabonnement én voor je streamingsdiensten. Alles bij elkaar is dat maandelijks een hoop geld. Ga goed na bij jezelf van welke zaken je nu écht gebruik maakt, en geef de rest op. Waarom immers geld uitgeven aan iets waar je vrijwel geen gebruik van maakt?

Je abonnement is al jaren niet meer aangepast

Los van veranderende behoeftes of een te ruim aangemeten internet- en tv-abonnement, zijn er meer redenen om regelmatig voor een nieuw abonnement te gaan. Misschien is de prijs die je betaalt wel niet meer marktconform en kun je met een ander abonnement iets vergelijkbaars voor minder geld krijgen. Vaak kun je door over te stappen profiteren van welkomstkortingen. Daarnaast veranderen pakketten ook, waardoor je misschien sommige leuke extra’s misloopt die nieuwe abonnees wel krijgen.

Je hebt regelmatig storingen of trage verbinding

Te veel betalen gaat niet alleen over de prijs, maar ook over de waarde die je krijgt. We doen van alles via internet, en als je dan regelmatig kampt met een haperende verbinding, is dat ronduit storend. Misschien heb je wel te maken met veel storingen in je tv-signaal. Als je provider zijn dienstverlening niet op orde heeft, verdient deze jouw zuurverdiende geld ook niet en kun je beter naar een andere aanbieder op zoek gaan.

Je betaalt extra voor opties die elders standaard zijn

Misschien heb je wel allemaal extra’s bij je abonnement genomen, zoals interactieve tv, wifi-versterkers of virusbescherming, waar je extra voor betaalt. Het is best mogelijk dat je die extra’s elders gewoon standaard bij een alles bij elkaar goedkoper internet- en tv-abonnement krijgt, in plaats van dat je ervoor moet bijbetalen. Hetzelfde geldt voor modems: wat de ene provider verhuurt, geeft de ander soms gratis.

Als je een of meer van deze signalen herkent, is de kans groot dat je te veel betaalt voor je tv- en internetabonnement. Dat wil je natuurlijk niet, want het leven is al duur genoeg geworden de laatste tijd. De oplossing voor dit probleem begint met inzicht krijgen in wat je daadwerkelijk gebruikt op het gebied van tv en internet, wat je betaalt en wat je daarvoor terugkrijgt. Vervolgens kun je kijken naar nieuwe abonnementen die hopelijk tot een noemenswaardige besparing op je vaste lasten voor internet en tv kunnen leiden.