Voorjaarsbloemen voor appel en ei te koop

Castricum/Limmen – Het is u vast opgevallen dat voorjaarsbloemen, zoals tulpen en narcissen, bij de bloemenstalletjes langs de weg voor bodemprijzen verkocht worden. Voor een tientje krijg je zo’n 100 tulpen mee. Deze prijs nodigt uit om eens iets aan anderen uit te delen, maar het roept ook de vraag op in hoeverre bloemenkwekers en handelaren last hebben van het coronavirus.

Ruud Nuyens, eigenaar van een aantal bloemenzaken, waaronder in Castricum en in Limmen, weet de verklaring. ,,Door het wegvallen van de export, als gevolg van het coronavirus, mogen bollenkwekers maar dertig procent van hun bloemen bij de veiling aanleveren. Hierdoor genereren zij veel minder inkomsten. Om nog wat bij te verdienen verkopen zij de producten die anders vernietigd zouden worden voor dumpprijzen aan de weg. Voor de klant is dit een mazzeltje, maar voor de kweker is dit erg vervelend. Ook mijn bedrijf ervaart hiervan de gevolgen, want als mensen de bloemen elders goedkoper kunnen krijgen, wordt er bij ons minder verkocht. Zelf zou ik ook voor goedkopere bloemen gaan. Ik heb trouwens volkomen begrip voor de kwekers die proberen om hun teruggevallen inkomsten nog enigszins te compenseren door bloemen aan de weg te verkopen. Ze hebben het slechter dan wij”, aldus Nuyens.

Zelf ziet hij ook een inkomstenbron wegvloeien nu horecagelegenheden gesloten moeten zijn. ,,Wij leveren altijd aan bekende horecagelegenheden in de buurt. Nu dit door het coronavirus gestopt is lopen we al gauw een paar duizend euro per maand mis.” Nuyens verwacht vooralsnog niet dat hij zijn winkels vanwege het virus zal moeten sluiten.

Toename verkoop internet
Linda Beentjes van bloemisterij ‘De Eeuwige Lente’ zegt dat het wel iets rustiger is in de winkel. ,,We zijn aangesloten bij online winkels Fleurop en Topbloemen en merken dat de verkoop via internet juist is toegenomen. Zo zijn er werkgevers die voor hun thuiszittende werknemers bloemen bestellen en deze bij hen laten bezorgen om het thuis wat gezelliger te maken. Een mooi gebaar”, vindt Linda. Ook worden er veel telefonische bestellingen gedaan. De bloemen zijn door de crisis wat goedkopen geworden. Dit is ook aan de veilingprijzen te merken.

Afstand
Is het lastig om de voorgeschreven afstand in acht te nemen? Als Linda antwoord wil geven kucht ze eerst even in de elleboog. ,,Gewoon een incidenteel kriebeltje hoor”, zegt ze ter geruststelling. Ze wijst naar de plek waar moet worden afgerekend. Een houten toonbank van minstens tweeënhalve meter diep zorgt voor een veilige afstand. Linda: ,,Het is soms wat lastig. Zelf houd ik netjes anderhalve meter afstand van de klant, maar als ik tijdens het adviseren bij het maken van een keuze bepaalde bloemen in de buurt van mij aanwijs, komen de klanten direct mijn richting op. Dit gebeurt niet eenmaal, maar regelmatig. Ik herinner ze steeds aan de veilige afstand. Het aanhouden van deze afstand is voor klanten vaak nog een dingetje.” Ze merkt op dat ze vaak oudere klanten in de winkel krijgt. Dit is opvallend, want je zou verwachten dat deze groep de winkel juist wil mijden.

Geste
Linda verwacht dat de nieuw maatregelen, zoals het niet toestaan van samenscholingen, ook zijn effect zal gaan krijgen. Bruiloften en andere feesten zullen hierdoor worden uitgesteld. Het zal geen gevolgen hebben voor het bestellen van rouwboeketten. Linda zegt dat ze even verrast was toen ze zag dat de tijdelijke buren (Bouwbedrijf Tervoort uit Egmond) een grote partij bloemen voor de deur had staan. Concurrentie? Nee hoor. Een medewerker van dit bedrijf zegt dat zijn werkgever een grote partij bij een bloemenkweker in Egmond heeft gekocht om het bedrijf in deze crisis te steunen. ,,De bloemen delen we uit aan het personeel, onderaannemers en zzp’ers om gekleurd deze periode door te komen”, zegt de medewerker. Een mooie geste. De enige bloemenzaak in Akersloot (´Bij Diaan`) is er vorig jaar mee gestopt, dus zocht de redactie contact met Bloembinderij Suus in Limmen.

Grootouders
Eigenaar John Post ziet zijn omzet niet dalen. Dit schrijft hij voor een deel toe aan de reclame die hij op social media, zoals Instagram en Facebook maakt. Post: ,,De verkoop via de webshop is explosief gegroeid. Rond deze tijd worden hier veel bloemen voor grootouders besteld omdat (klein)kinderen niet meer bij hen op bezoek mogen komen. Ook worden er via de webshop meer boeketten verkocht als verjaardagscadeau. Er rijden de hele dag twee auto’s rond om de bloemen te bezorgen. Deze dienstverlening is zelfs uitgebreid met de zondag. De prijs van de bloemen is iets duurder geworden, maar gaat verder alle kanten op. Dit heeft mede te maken met het aanbod dat afneemt door het wegvallen van de import door het buitenland Men probeert schaarste in de markt te creëren.

In en buiten de winkel houdt men zich keurig aan de voorgeschreven richtlijnen met betrekking tot de afstand van elkaar. Vaak wacht men tot de vorige klant de winkel verlaat voordat men zelf naar binnen gaat.” Post verwacht niet direct dat bloemenwinkels straks ook gesloten moeten worden. Gelukkig klinken er dus toch nog positieve geluiden vanuit deze beroepsgroep. (tekst / foto’s Henk de Reus)