Verzet tegen invoering digitale brievenbussticker: ,,Biedt geen enkel voordeel!’’

Castricum – De Regio Media Groep, uitgever van nieuwsbladen in diverse gemeenten, waaronder ook deze krant, is geen voorstander van de digitale variant op de JA/NEE-sticker. Volgens directeur Frits Raadsheer kleven er te veel praktische nadelen aan het systeem en is het voor bezorgers vrijwel onmogelijk om ermee uit de voeten te kunnen.

Het idee voor de digitale NEE/JA-sticker komt van Mail Distributie Bedrijven (MailDB), de branchevereniging van de verspreiders van reclamefolders. Kerngedachte is dat inwoners online registreren of ze wel of niet reclamefolders willen ontvangen. Bezorgers moeten in dat geval tijdens hun bezorgroute bij elk adres op hun telefoon eerst checken wat de bewoner geregistreerd heeft. Raadsheer: ,,Dit plan is voor bezorgers praktisch onhaalbaar. Het heeft ook geen enkel voordeel voor wie dan ook, hooguit voor de folderbranche zelf. Voor de krantenbezorger is het ondoenlijk om de bezorging zorgvuldig te doen als hij constant zijn telefoon in hand moeten hebben om te kijken wie er wel of geen folders  in de bus wil.’’

De introductie van het digitale registratiesysteem lijkt vooral een poging van de folderverspreiders te zijn om hun omzet te redden. ,,Als krantenbedrijf willen wij hier niet bij betrokken worden. Wij brengen lokaal nieuws en zijn een belangrijk  onderdeel van de samenleving. Men heeft eerder met succes de keuze gemaakt voor de JA/NEE-sticker en wij vinden als krantenbedrijf dat je de mensen er niet opnieuw mee moet lastigvallen. De reclame in onze kranten zorgt ervoor dat alle bewoners gratis nieuws kunnen ontvangen en de lokale ondernemers meer omzet kunnen genereren. Dat is een heel andere insteek dan de vaak landelijke ketenfolders hebben. Daarom willen wij bij dit ondoordachte plan niet betrokken raken. De enige overeenkomst is dat het gratis in de bus valt en daarmee houdt elke vergelijking op.’’ (Foto: Bos Media Services)