Trap niet in bankfraude van criminelen

Castricum – Criminelen worden steeds sluwer als het gaat om het stelen van geld via bankfraude. De politie in Castricum kreeg deze week twee aangiftes binnen van gedupeerde inwoners. Met gladde praatjes en slimme trucs maken criminelen argeloze bewoners veel geld afhandig. Het advies luidt om nooit iemand de pincode te geven en nooit bankgegevens op een website in te vullen. Bel bij de geringste twijfel direct de bank en informeer of alles klopt.

In het eerste geval ontving een inwoner van Castricum een bericht met een link waarop moest worden geklikt. Nadat het slachtoffer de bankgegevens had achtergelaten op de betreffende website, volgde een dag later een telefoontje. Iemand gaf zich uit voor bankmedewerker en bood aan om het spaargeld veilig te stellen in een kluis. Daarbij werd een bankrekeningnummer genoemd waar het geld naar moest worden overgemaakt. Door de babbels van de verdachte heeft de inwoner uiteindelijk zelf het geld overgemaakt naar de verdachte. Het gaat om een bedrag van 4995 euro, dat niet meer kan worden teruggehaald.

SMS

Een andere inwoner ontving per SMS een bericht van de Rabobank waarin stond vermeld dat de bankpas verouderd was. In het bericht stond ook een link, waarmee een nieuwe pas kon worden aangevraagd. Daarna diende ook een nieuwe pincode te worden aangemaakt. Dat is gebeurd, met als gevolg dat een onbekende in Amsterdam twee maal geld heeft kunnen pinnen van de rekening. Hierbij werd in totaal 1750 euro opgenomen.

Vrijwel tegelijk met het ontvangen van bovenstaande informatie ontving de redactie van deze krant zelf ook een valse e-mail van criminelen. De e-mail leek afkomstig te zijn van Knab en hierin werd uitgelegd dat de gegevens, die gekoppeld zijn aan ons e-mailadres, niet meer zouden voldoen aan de nieuwe richtlijnen van de bank. Daarbij werd verwezen naar de algemene betaalvoorwaarden. Er werd aangegeven dat de betaalrekening (die wij overigens niet hebben bij deze bank) in beperking zou zijn geplaatst. In het bericht stond een link waarop geklikt moest worden om deze beperking op te heffen. Uiteraard hebben wij niet op deze link geklikt.

Phishing

Deze vorm van oplichting wordt phishing genoemd. Vrijwel alle banken hebben een e-mailadres waarop dergelijke valse e-mails kunnen worden gerapporteerd. Door mailtjes van criminelen direct naar de betreffende bank te sturen, kunnen de malafide websites snel worden geblokkeerd en kan worden voorkomen dat anderen de dupe worden van dit soort praktijken. Ook schermafbeeldingen van SMS-berichten met het bijbehorende telefoonnummer kunnen ontvangers zo direct rapporteren.

Verder blijft het een kwestie van goed opletten. Banken communiceren niet op deze wijze met hun klanten. Bankpassen worden over het algemeen automatisch vervangen als ze verouderd zijn. Dit gebeurt per fysieke post en niet digitaal. Banken vragen nooit om op een website een pincode in te vullen als er iets mis is. Banken sturen ook geen mailtjes met linkjes waarop geklikt moet worden als er problemen zijn. Bij ontvangst van dergelijke berichten en luidt het advies daarom om altijd eerst te echtheid te verifiëren, bijvoorbeeld door de bank te bellen. Kijk op www.fraudehelpdesk.nl voor meer informatie over dit thema.