Robot Plotter plaatst stuurlijnen voor wegmarkering

Castricum – Wie vorige week over de N203 van tussen Uitgeest en Castricum reed, heeft hem wellicht gezien: de Robot Plotter van het bedrijf Van Velsen Reflectielijnen op het fietspad. Het is een autonome, zelfrijdende robot die snel en heel nauwkeurig markeringen op het wegdek aanbrengt. De door de firma Tyker ontwikkelde robot legt zo de basis voor het uiteindelijke belijnen van het fietspad.

Door Raimond Bos

Het aanbrengen van wegmarkeringen is een nauwkeurig karwei. Om ervoor te zorgen dat dit soepel kan verlopen, wordt in veel gevallen eerst de Robot Plotter ingezet. Dit apparaat maakt gebruik van een digitale tekening en van GPS. Een medewerker van het markeringsbedrijf zet de robot met behulp van een tablet aan het werk. In de robot bevindt zich een capsule met witte verf. De robot weet op basis van een GPS-signaal exact de positie te bepalen en zet om de anderhalve meter een klein wit stipje op het nog kale, pas aangebrachte wegdek. Zo worden de stuurlijnen uitgezet die de wegmarkeerder later gebruikt om de daadwerkelijke belijning aan te brengen.

Tine Schouteden is communicatiemedewerker bij Van Velsen en legt uit: ,,Dankzij de Robot Plotter hebben we minder mensen nodig voor het uitzetten van de stuurlijnen. Voorheen waren daarvoor drie mensen nodig: twee die een touw vasthouden om de positie mee te bepalen en een derde die de verfspuit bedient. Het werken met de Robot Plotter is veel veiliger dan de traditionele werkwijze: de medewerker kan de robot op afstand aansturen en hoeft zelf het werkvak niet te betreden, en blijft daarmee op veilige afstand van werk- of ander verkeer. We werker dus sneller, efficiënter én veiliger dankzij deze robot. Ons bedrijf heeft drie van deze robots in gebruik.’’

Het bedrijf Tyker is opgericht in 2008 als spin-off van de Universiteit van Wageningen. De werkzaamheden langs de N203 worden door aannemer BAM uitgevoerd in opdracht van de provincie Noord-Holland. Het aanbrengen van de zogenoemde longdotmarkering op het fietspad is bedoeld om de veiligheid te vergroten. De twee kantlijnen zorgen voor zo’n 7,3 kilometerbelijning op het fietspad. (Foto: Bart Lendfers)