Spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg Castricum

Raad lijkt te berusten in eerste fase verkeersplan Castricum-Bakkum 

Castricum – Als je zolang bezig bent met discussiëren over een heikel onderwerp zonder knopen door te hakken, dan ontstaat er vergadermoeheid. Dat was donderdag ook te zien tijdens de politieke behandeling van de eerste fase van het Verkeersplan Castricum-Bakkum. Ondanks dat zeven van de acht insprekers het college met klem verzochten om de voorgestelde maatregelen nog eens te heroverwegen, wordt verwacht dat een raadsmeerderheid op 3 juli met het plan instemt. Dat betekent uiteindelijk dat de gemeentekas ruim twee miljoen lichter is.

Door Hans Boot

Zoals gebruikelijk gaf voorzitter Ralph Castricum (Forza!) eerst het woord aan de insprekers. Dat waren er acht, waaronder een aantal bekende gezichten uit voorgaande bijeenkomsten. Ook nu bleek dat het vaak om een herhaling van zetten ging. Zo blijven veel bewoners en ondernemers tegen de afsluiting van Schoutenbosch, omdat de spoorwegovergang daardoor niet veiliger zou worden. Er werd voor gewaarschuwd dat het verkeer straks door een wirwar van nauwe straatjes moet en gepleit voor een integrale aanpak van de problematiek. Ook stelde iemand voor om eerst het voorstel van ProRail af te wachten om flitscamera’s aan te brengen en een ander vroeg zich af of verkeerslichten bij de overgang misschien soelaas zouden bieden.

Scheurvorming

Opnieuw werd erop gewezen dat het verkeer op de Verlegde Overtoom zou worden verdubbeld en dat het nu al een eeuwigheid duurt om het dorp in en uit te komen. Het gevaar voor ongelukken in de toeleveringsstraten zou alleen maar toenemen, omdat mensen geen geduld hebben om op elkaar te wachten.

Ook liet een bewoonster van de Ruiterweg zich weer duidelijk horen en vroeg waarom de voorliggende plannen worden doorgeduwd. Zij smeekte bijna om de Dorpsstraat te houden zoals die nu is en benadrukte nog eens dat de geluidsoverlast behoorlijk zou toenemen, evenals de uitstoot van CO-2 en fijnstof. Bovendien stelde deze bewoonster dat een ‘rammelstrook’ in de weg alleen maar wordt ontweken en tot grotere scheurvorming in de woningen leidt.

Sanctioneren

De laatste inspreker voelde zich een roepende in de woestijn, omdat hij nog wel wat lichtpuntjes zag die het plan met zich meebracht. Eerst lichtte hij toe dat hij geen voorstander was van een randweg, omdat je het probleem dan alleen maar verlegt naar een ander deel van ons dorp en deze maatregel veel te duur is met het oog op het komende financiële ravijnjaar. Verder wordt het natuurgebied niet aangetast.

De spreker constateerde dat het huidige voorstel toch wat goede argumenten bevat. Ook vond hij dat een groot deel van de problemen door ProRail zelf is veroorzaakt en dat zij zelf maar eens met een verbeterplan moeten komen. Tot slot riep hij het college op om in de nieuwe situatie goed te gaan handhaven en sanctioneren.

Moties

Na een korte pauze mochten de fracties reageren. Lenie Kelder van Lokaal Vitaal beet het spits af. Zij stelde voor om het maar eens te proberen om de in het raadsvoorstel genoemde punten 1 t/m 7 uit te voeren. Haar partij gaat echter niet akkoord met punt 8 over de verplaatsing van de markt en 9 over de versterking van het horecaplein. Ook vond dit raadslid tussentijds monitoren erg belangrijk. Bärbel Böhling (De VrijeLijst) liet echter een heel ander geluid horen. Haar partij mist de echte oplossingen van de knelpunten en is van mening dat het participatieproces niet naar behoren is uitgevoerd. Zij voegde eraan toe: ,,Ook de onveilige situatie voor voetgangers en fietsers blijft bestaan. Er ontbreekt een goede verbinding met het station, waarop we in diverse moties hebben aangedrongen.”

Gerrit Krouwel (VVD) miste de maatregelen om de overgang zelf veiliger te maken en had behoefte aan een beeld van de situatie als alles af is. Hij erkende dat de afsluiting van Schoutenbosch een heikel punt blijft, maar zijn partij kan wel instemmen met de punten 1 t/m 7 van het voorstel. Harold Ebels (D66): ,,Het is deze keer heel lastig om bij te dragen aan de besluitvorming, want er zijn winnaars en verliezers vanwege het waterbedeffect. Dat betekent dat als je op de ene plek drukt, het water op een andere plek naar boven komt. Zo werkt het autoverkeer ook. Wij willen de groei van het treinverkeer faciliteren en het fietsgebruik bevorderen. Op hoofdlijnen gaat mijn partij zo langzamerhand akkoord.” Ebels ontdekte ook een misser in de financiële paragraaf van het voorstel, waarbij het college een bedrag van € 110.000 over het hoofd had gezien in de kredietaanvraag.

Gemeentelijke stukken

José van den Berg verkondigde dat Forza! de maatregelen onaanvaardbaar acht en te riskant voor de lokale gemeenschap: ,,De kosten zijn exorbitant en wij willen geen verstrengeling van verkeersstromen, dus roepen de raad op niet in te stemmen met het voorgestelde besluit.” Aad Nijmeijer (PvdA) vroeg om meer aandacht voor de Mient en de Beatrixstraat. Hij stelde daar ook een maximum snelheid van 30 km voor, omdat daar nu al veel te hard wordt gereden. Verder drong hij ook aan op monitoring en benadrukte dat zijn partij een ongelijkvloerse overgang ongewenst vindt, terwijl die optie nog steeds in de stukken wordt genoemd. Nijmeijer kondigde nog wel moties aan over de aansluiting van de overweg op de doorgaande wegen en een betere fietsverbinding langs het spoor.

Besluitvorming

Elize Bon (CDA) zag het als een taak om mensen meer uit de auto te krijgen en te laten fietsen of met de trein te laten gaan. Haar partij kan zich vinden in de eerste acht punten van het voorstel, maar komt nog met een amendement om het negende besluitpunt te schrappen. Ook Gerard Brinkman (GroenLinks) gaf nog eens aan tegenstander te zijn van een tunnel onder het spoor en wees erop dat de meeste autoritjes in het dorp niet langer dan vijf kilometer zijn. Hij steunt de motie over het fietspad langs het spoor. Als laatste mocht wethouder Slettenhaar reageren. Hij zei dat de participatie wordt doorgezet en dat er tot nu toe zeven sessies waren geweest, waaraan 220 mensen hadden deelgenomen.

De wethouder ging akkoord met het schrappen van punt 9 in het besluit. Hij verduidelijkte ook nog dat er aanvankelijk een verkeerd bedrag stond onder punt 6. Daar moet € 1.327.550 staan, bestemd voor Dorpsstraat en Ruiterweg. Samen met € 980.000 voor de herinrichting van de spoorwegovergang bedragen de kosten dus totaal ruim 2,3 miljoen euro. De voorzitter sloot de vergadering met de conclusie dat De VrijeLijst en Forza! tegen het voorstel zouden stemmen en de rest voor. Besluitvorming staat nog steeds gepland voor 3 juli met inachtneming van amendementen en moties die nog voor die datum moeten zijn behandeld. (Archieffoto: Bos Media Services)