Paulusburcht en De Kustlijn doen mee aan Nationale Buitenlesdag

Foto boven:
Leerlingen van Kindcentrum Paulusburcht zijn bezig met een spel waarbij woordspelling en behendigheid gecombineerd zijn. (Foto: Henk de Reus)

Castricum – Op dinsdag 13 april deden twee basisscholen in Castricum mee met de Nationale Buitenlesdag. Het initiatief komt van Jantje Beton en IVN Natuureducatie. Op deze dag gaan leerlingen van de basisschool met hun leerkracht naar buiten om op een verfrissende manier les te krijgen.

Door Henk de Reus

Leerlingen van 185 basisscholen in Noord-Holland deden mee aan inmiddels de zesde editie. Tijdens de Buitenlesdag wordt aandacht gevraagd voor het belang van leren in de buitenlucht. Uit onderzoek is gebleken dat slechts 1 procent van alle lessen buiten plaatsvindt. Dit is veel te weinig, zo geven leerkrachten zelf aan. Twee bassischolen uit Castricum deden dit keer mee aan het landelijk initiatief.

Bewegend spellingsoefeningen leren

Kindcentrum Paulusburcht heeft ’s morgens een lesprogramma gepland. Vanessa Borst legt uit waarom de school meedoet aan het landelijk initiatief. ,,Toen de landelijke verkiezingen speelden en we hieraan op school aandacht besteedden mochten kinderen op school een politieke partij vormen en aangeven waarvoor ze stonden. Meer dan drie partijen hadden het thema ‘meer bewegen tijdens de lessen’ bovenaan in het partijprogramma staan. Dit was een duidelijke boodschap. Daarom besloten we dit jaar aan de Nationale Buitenlesdag mee te doen. We kozen voor een variant op levend Stratego, waarbij de kinderen spelenderwijs de spellingsregels herhalen. Er zijn twee teams en elk kind heeft een speelkaart waar een spellingscategorie op staat. Het spel is afgelopen als team 1 alle speelkaarten van het andere team heeft veroverd.”

Dit ‘veroveren’ lukt ze door een lid van het andere team aan te tikken. Daarna moet het kind met krijt een woord opschrijven waarbij de spellingsregel op het kaartje van de aangetikte persoon is toegepast. Als dit na controle klopt heeft het de speelkaart gewonnen.

Guusje (11) en Fien (10) hebben er duidelijk zin in. Ze Liggen op de knieën op het schoolplein. De opdracht op de ‘veroverde’ speelkaart luidt: ,,Schrijf een woord op waarbij de letter ‘i’ wordt uitgesproken als ‘ie’. Een eitje voor de dames. Fien heeft zojuist met paars krijt het woord ‘kilogram’ opgeschreven. Bij controle blijkt dat de spellingsregel juist is toepast. Weer een speelkaart verdiend. Guusje: ,,Dit is veel leuker dan de hele dag op een stoel zitten. We kunnen nu lekker rennen.” Fien vindt het leuk om de andere kinderen van groep 7 weer eens te zien. Door corona leefden de groepen elk in een eigen bubbel. Beiden zijn ze het erover eens dat de school meer buitenlessen mag geven.

Guusje (links) en Fien zijn deze keer geslaagd met hun opdracht. Het woord ‘kilogram’ past binnen de spellingregel. (Foto: Henk de Reus)

Bewegingsonderwijs

Op basisschool De Kustlijn is ’s middags gekozen voor bewegingsonderwijs. Lisanne Bouman: ,,In vorige jaren zagen we het landelijk initiatief wel voorbij komen, maar van meedoen kwam het niet. Dit jaar besloten we aan te haken omdat we vinden dat buiten zijn goed is voor de kinderen. Het is ook nog eens leuk want je geeft les in een heel andere setting. Met de kinderen van groep 8 gaan we naar de skatebaan, zodat een aantal kinderen leren hun grens te verleggen. Groep 5 houdt zich bezig met een speurtocht.”

Op de skatebaan is het dikke pret. Sommige kinderen hebben geen attributen mee en houden het bij rennen. Anderen verlaten het hoogste punt op rolschaatsen of met een step. Aan het aantal decibels te horen bevalt deze manier van lesgeven de kinderen prima. Zittend of staand op een skatebord, alle varianten worden uitgeprobeerd. Kinderen die nog nooit op een skateboard hebben gestaan krijgen instructies van ervaren klasgenoten. Lennox (12) en Mats (11) hebben er lol in om parallel naar beneden te racen. Het oogt allemaal vloeiend en het is duidelijk te zien dat het ervaringsdeskundigen zijn die al eerder op de skatebaan waren. Lennox: ,,Ik vind het heel goed dat de school meedoet aan de Buitenlesdag. Dit is veel leuker dan les in de klas.”

Mats: ,,Ik heb m’n step niet aan anderen uitgeleend, maar degenen die een step bij zich hadden heb ik wél instructies gegeven. Zelf mocht ik even een skateboard van een ander gebruiken om te proberen. Voor de schoolleiding hebben de heren een duidelijk advies: ,,Vooral zo doorgaan”, om het maar eens in termen van Barry Stevens uit te drukken.

Lennox (links) en Mats weten wel raad met het buitenlesuur. Lekker samen van het hoogste punt af racen. (Foto: Henk de Reus)