Mischa Schreuder wint internationale reclameprijs

Foto boven:
Mischa Schreuder, creative partner bij Fitzroy Amsterdam, met de gewonnen Cannes Lion. (Foto: aangeleverd)

Castricum – Reclamemaker Mischa Schreuder (1976) won eind juni een Cannes Lion, de internationale prijs voor de meest creatieve campagne. De campagne die de Castricummer bedacht voor Mercedes-Benz om het gebruik van schone energiebronnen te benadrukken, is inmiddels in diverse landen te zien. Het is niet voor het eerst dat Schreuder deze prestigieuze prijs in de wacht sleept. Al vier keer eerder stond zijn naam in de Franse badplaats op de lijst met winnaars.

Door Raimond Bos

De in Amstelveen geboren Mischa Schreuder was twee jaar oud toen zijn ouders besloten naar Castricum te verhuizen. Op 20-jarige leeftijd verhuisde hij zelf naar Amsterdam, maar Castricum had hij voor altijd in zijn hart gesloten. Vandaar dat hij twintig jaar later, inmiddels getrouwd en vader van een tweeling van acht, naar deze gemeente terugkeerde. ,,Castricum ligt vlakbij bos en strand, dus dichtbij de natuur. Daar hou ik van. In Amsterdam woonde ik echt in het centrum van de stad, Castricum biedt mij veel meer rust.’’

Het klinkt als een logische keuze, voor iemand die werkzaam is in de vaak hectische reclamewereld. Geruime tijd werkte Mischa voor een groot netwerkbureau, maar een jaar geleden stapte hij als partner in een kleiner bureau, dat zich bezighoudt met campagnes voor bedrijven die iets goeds doen voor de wereld. Als creatief directeur is hij hier eindverantwoordelijk voor de creatieve vloer. Mischa: ,,Ik schrijf zelf de ideeën en haal veel informatie op bij de klant. Ik bekijk waar de kansen liggen. Wat is het unieke van het project en wat is de doelgroep? Ik maak altijd reclame die de doelgroep graag wil zien.’’

Doelgroep

Dat laatste mag dan wellicht als vanzelfsprekend klinken, lang niet elke reclamemaker slaagt erin om dat doel daadwerkelijk te bereiken. Wat is het geheim?

,,In het verleden had je bijvoorbeeld de Delta Lloyd-films op televisie. Iedereen had het erover! Het is belangrijk om content te creëren die mensen willen zien en met elkaar willen delen. Dat wordt eigenlijk te weinig gedaan. Ik wil allereerst weten voor welke doelgroep een campagne bedoeld is. Zijn dat bijvoorbeeld voetballers of advocaten? We doen onderzoek naar wat die doelgroep wil zien. Dan bedenk je een idee en dat ga je allereerst in je eigen omgeving testen, bijvoorbeeld bij je ouders of je kinderen. Als je op kleine schaal het gevoel hebt dat het goed is, dan ga je dat doen. Ik zit nu 23 jaar in het vak. Ik voel meestal wel aan of mensen iets willen zien of delen. Maar soms geeft een klant opdracht om eerst een grootschalig onderzoek te laten uitvoeren. Dan regelen we dat eerst.’’

Gumshoe

Maatschappelijk bewustzijn loopt als een rode draad door de carrière van Mischa. Vier jaar geleden bedacht hij de Gumshoe, een schoen die deels uit gerecycled kauwgom wordt vervaardigd. Het project werd snel opgepikt door de grote media en kreeg veel aandacht in binnen- en buitenland. Het in de markt zetten van de schoen was echter niet het enige doel van de campagne.

Mischa en zijn team bereikten erbij dat het op straat gooien van stukjes kauwgom als milieuprobleem erkend werd. Er kwamen speciale inzamelbakjes en menig jongere werd zich meer bewust van de gevolgen voor het milieu van al die stukjes kauwgom op straat. Aan de campagne werd een winactie gekoppeld: wie zichzelf fotografeerde bij zo’n inzamelbakje tijdens het weggooien van kauwgum maakte kans een paar Gumshoes te winnen. Mischa: ,,Als ik iets doe, zit er altijd een goede reden achter. Ik vind het belangrijk dat je altijd iets terug doet voor de mensen.’’

De Gumshoe, een schoen waarin gerecycled kauwgom is verwerkt, kreeg wereldwijde aandacht. (Foto: aangeleverd)

NFT

Een ander goed voorbeeld van dat maatschappelijk bewustzijn is het project dat Mischa begin dit jaar begeleidde. Een in eigen beheer vervaardigde virtuele jas werd geveild en leverde zesduizend euro op voor Voedselbank Nederland. Geen echte jas dus? ,,Nee, het is echt een virtuele jas, bedoeld om te dragen in de metaverse. Dat is een digitale wereld, waar je doorheen kunt wandelen. Een online wereld die heel dicht tegen de echte wereld aan ligt. Je kunt er doorheen wandelen, winkels bezoeken, optredens bijwonen, enzovoort. Het is nu al mogelijk om er dingen te kopen en uiteindelijk zul je er ook naar school kunnen gaan. Het is dus net als de echte wereld, maar dan digitaal. Je loopt daar met jouw karakter doorheen, maar dan wil je natuurlijk wel dat jouw poppetje ook leuke kleding aan heeft.’’

De jas die Mischa en zijn team bedachten, kan dus door het karakter van iemand in de metaverse gedragen worden. Het is een zogenoemd Non-Fungible Token (NFT), dat je koopt met de virtuele munt ethereum. Mischa: ,,Het is eigenlijk een digitaal contract, waarin vastgelegd wordt dat jij de eigenaar bent. Het kan een digitaal kunstwerk zijn dat je koopt, maar ook een paar virtuele schoenen of onze jas.’’ Om het project extra onder de aandacht te brengen, werd ook een echte jas gemaakt, vervaardigd uit overgebleven bedrukte folie van chipszakken.

De bijzondere jas, gemaakt van overgebleven, gerecyclede folie van chipszakken. (Foto: aangeleverd)

Mercedes-Benz

De Cannes Lion die Mischa in juni won, kreeg hij voor een campagne voor het automerk Mercedes-Benz. Dat bedrijf heeft het productieproces inmiddels zodanig gewijzigd dat vrijwel alles basis van groene energie tot stand komt. ,,Ik bedacht het idee om aan de drie wieken van een windmolen grote lampen te bevestigen. Als je de molen dan laat draaien en je filmt dat, dan zie je dankzij de lampen het Mercedes-Benz-logo wanneer je de beelden in slow-motion afspeelt. Ik vind het goed dat een groot merk als Mercedes-Benz iets terug doet voor de wereld, dus daar sta ik wel achter. Bovendien was Mercedes-Benz al een klant van ons.’’ De film van de windmolen is inmiddels via het internet te zien en wordt op televisie vertoond in China, de Verenigde Staten, India, België en het Verenigd Koninkrijk. Krijgt Nederland de film ook te zien? ,,Nog niet, maar misschien gaat dat nog gebeuren.’’

De windmolen uit de reclamefilm voor Mercedes-Benz. Door het schijnsel van de lampen aan de wieken wordt het logo van het automerk zichtbaar. (Foto: aangeleverd)

Niveau

Dat Mischa al meerdere malen een Cannes Lion in ontvangst mocht nemen, is geen unicum. ,,Er zijn meerdere creatieven die afgelopen 66 jaar zo’n prijs hebben gewonnen. Cannes Lions bestaat sinds 1954. Het is dus wel een heel klein groepje dat heeft gewonnen.’’ Toch zegt het veel over het niveau waarop Mischa actief is: de uitreiking in Cannes is onderdeel van een wereldwijd concept waaraan zo’n honderd landen deelnemen. Bedrijven betalen bijna duizend euro per inzending om aan de wedstrijd mee te mogen doen. Dat geld gebruikt de organisatie onder meer voor het verzorgen van opleidingen.

Zo’n opleiding heeft Mischa inmiddels niet meer nodig. Hij kent de fijne kneepjes van het vak en voelt precies aan hoe een reclamecampagne het beste aansluit bij de doelgroep. ,,We maken geen advertenties, we creëren werk dat niet aanvoelt als een reclame. Ik werk per week soms 60 tot 70 uur, maar dat kan ik alleen doen omdat ik een topper van een vrouw heb: Roxy Schreuder. Naast haar werk bij KLM steunt zij mij in alles wat ik doe. Zonder haar achter mij te hebben staan zou ik dit niet met zoveel energie en tijdbesteding kunnen doen.’’