
Het is u waarschijnlijk ook al opgevallen: niet alleen de mens maar ook de auto`s worden steeds dikker. Bijna 100 kilogram gewicht erbij in tien jaar. De consequentie van deze steeds maar uitdijende auto’s is dat ze steeds meer publieke ruimte innemen. Op de parkeerplaats de voorkant een stuk uitstekend over het trottoir en de achterkant eveneens op de weg buiten het parkeervak. In ieder geval wordt het hele parkeervak bezet zodat je als medeparkeerder ternauwernood je auto in of uit kan.
Wat betekenen deze “autobese” karren voor de fietsers, vooral in de bebouwde kom waar de weg samen gedeeld wordt? De ruimte wordt steeds kleiner en onveiliger voor de fiets. Bij een botsing tussen een fiets een auto of een (werk)bus delft de fietser het onderspit, ongeacht zijn leeftijd, met of zonder helm, oud of jong. De maatregelen die genomen zouden moeten worden: de snelheid aanpassen naar 30 kilometer in de bebouwde kom en dit handhaven. De borden staan er, maar er is bijna niemand die zich aan deze snelheid houdt.
Vreemd genoeg mag de politie op dit moment binnen de bebouwde kom geen boetes uitdelen voor snelheidsovertredingen. En dat terwijl hier de meeste onveilige situaties ontstaan en ook ongelukken gebeuren! Dat betekent dat alleen de wet van de sterkste geldt. Er staan borden met smileys die bijna de hele dag in het rood met hun mondje naar beneden staan. Wat kunt u er zelf aan doen om de veiligheid op de weg te verhogen? Pas uw snelheid aan, geef ook de fietsers voorrang van rechts, geef richting aan wanneer u afslaat (dat is blijkbaar uit de mode) en ga eerder van huis. En als u dan toch lekker hard wilt rijden, kunt u naar de Afsluitdijk voor 130 kilometer per uur. Dat scheelt op het hele traject wel drie minuten, het is maar dat u het weet…
Loes Duin, Limmen