
Ondanks de recente besluitvorming van de gemeenteraad tot het invoeren van vergaande verkeersmaatregelen rondom de Beverwijkerstraatweg en op de Ruiterweg (Fase 1) blijft de VCV strijdvaardig in haar verzet hiertegen. Een korte samenvatting van de plannen:
Maatregel 1: Aanleggen van een extra lange uitvoegstrook komend vanuit het zuiden, linksaf de Puikman in richting Vitesse ’22.
Visie VCV: Door deze maatregel versnel je echter de toevoer van motorvoertuigen naar de spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg terwijl dit nu juist deels wordt afgeremd door het linksafslaand verkeer. Deze maatregel werkt averechts qua veiligheid bij de overweg, het wordt drukker op de Puikman en tevens wordt de situatie voor fietsers die een stuk aan de linkerkant moeten rijden voordat ze kunnen oversteken onveiliger.
Maatregel 2: Volledig afsluiten van in/uitgang Schoutenbosch voor motorvoertuigen
Visie VCV: Na het afsluiten van de Schoolstraat een paar jaar geleden resteert dan nog maar 1 van de 3 westelijke uitwegen voor de gehele Verzetsheldenbuurt (> 1000 woningen) tot aan het Bonhoeffercollege. Alle bewoners, bezoekers en bezorgers zullen zich een weg moeten banen door smalle straten en wijken waar auto’s en fietsers elkaar nauwelijks kunnen passeren. Deze uitruil van schijnveiligheid bij de overweg versus onveiligheid voor een gehele buurt vindt de VCV onacceptabel. Ga eerst ontsluiten voordat je gaat afsluiten. De gemeente zegt de situatie te monitoren zonder te vermelden wat en hoe er gemonitord gaat worden!
Maatregel 3: Het aanleggen van een 30KM profiel op de Ruiterweg
Visie VCV: De VCV is niet tegen het verlagen van de snelheid binnen de bebouwde kom maar op dit moment op deze plek is dit discutabel. De route over de Mient en Ruiterweg tot aan de Torenstraat bestaat dan uit 50km-30km-50km-30km-50km! Een onbegrijpelijke situatie waar handhaving nauwelijks mogelijk is. Beter zou zijn om eerst de Prinses Beatrixstraat tot 30km-zone om te zetten.
De Vereniging Castricum Veilig strijdt namens haar leden voor een veiliger Castricum en dat wordt met bovenstaande maatregelen niet bereikt! Een gedegen langjarige visie op verkeer ontbreekt (IVP) en daarnaast heeft over geen van deze maatregelen actieve burgerparticipatie plaatsgevonden. De huidige plannen zijn naar onze overtuiging de opmaat voor het instellen van eenrichtingsverkeer in de Dorpstraat en diverse andere straten in 2028 (Fase 2) Wat dan wel? Op de website van verenigingcastricumveilig.nl leggen wij onze ideeën en visie uit. Ook tegen bovenstaande plannen? Strijd mee en wordt lid van de VCV.
Bestuur Vereniging Castricum Veilig