Volgens paviljoeneigenaar Arthur van den Berg heeft Zoomers nooit een officieel rolstoeltoilet gehad. Dat had hij me wel mogen vertellen toen ik hem drie jaar geleden belde of ze een toegankelijk toilet hadden. Ik wilde namelijk met een van mijn beste vriendinnen een keer naar het strand. Zij maakt gebruik van een elektrische rolstoel. Volgens Zoomers was er geen enkel probleem, zij hadden een toegankelijk toilet.
Opgetogen gingen wij naar het strand, maar bij het paviljoen aangekomen bleek er een hoge houten drempel te zijn bij de ingang, waarachter zich het toilet bevond. De rolstoel bleef steken op het frame en kon er met geen mogelijkheid overheen. Toen ik er iemand van het paviljoen bijhaalde, kwamen ze met een dun metalen plaatje, wat natuurlijk de zware rolstoel absoluut niet kon dragen. Dat ze wel wisten hoe het moest zag ik op hun terras, waar een stevige metalen plaat zorgde voor toegankelijkheid. Maar alleen van het terras dus.
Gelukkig was het paviljoen ertegenover, Zeezicht, wel zonder drempels en het toilet was weliswaar niet speciaal voor rolstoelen, maar wel breed genoeg. Toen ik het jaar erop nog eens bij Zoomers langsliep, was de situatie niets veranderd. Nog steeds een drempel, nog steeds een dun plaatje. Voor mensen met een beperking zijn er vele drempels. Niet alleen de fysieke, maar ook het feit dat als je belt om te informeren naar toegankelijkheid, je nooit echt kunt vertrouwen op het antwoord.
Mensen hebben geen idee en het boeit ze ook helemaal niet. De heer Van den Berg heeft zijn zaakjes niet op orde en is ook niet welwillend. Hij is gemakzuchtig en potentiële klanten zijn de dupe. En nog iets: kunnen we alsjeblieft stoppen met het woord mindervalide? Er is niets minder valide (minderwaardig) aan mijn vriendin. Integendeel!
Mieke van Stigt, Castricum