Er ‘moet’ een spoorviaduct komen. Dit ‘moet’ omdat in het nieuwe jaar zonder spoorboekje gereden wordt. Dan wordt het nog drukker bij het spoor, want dan staan de spoorbomen nog vaker en langer open. Dit ‘moet’ omdat het Rijk (Den Haag) het treinviaduct in Heiloo heeft medegefinancierd (met geld dat voor het project spoor Castricum was gereserveerd, maar de gemeente Castricum was te besluiteloos). Dit ‘moet’ omdat Castricum dan op de toekomst voorbereid is.
Waarom al die rare bokkesprongen? Ik, als geboren en getogen Castricummer, betaal ook mee aan al die dolle varianten van dure bureaus, al voordat het gerealiseerd is! Ik stel voor, dat de gemeente gaat samenwerken met ProRail om met een gunstige oplossing te komen voor beide kanten. Ten eerste: maak het centrum van Castricum eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer. Vanaf het spoor (Beverwijkerstraatweg) de Dorpsstraat in, tot aan de rotonde Smeetslaan-Prinses Beatrixlaan, Ruiterweg, Mient, Stationsweg.
Ten tweede: haal de knik uit de weg van het fietspad komende van de Beverwijkerstraatweg in het begin van de Dorpsstraat. Dat zoiets onzinnigs nog geen ongelukken met letsel – of erger – heeft veroorzaakt, is menigeen een raadsel. Moet dit eerst gebeuren?
Ten derde: maak de zijweg naar rechts net over het spoor vanaf de Beverwijkerstraatweg, de Van Ginhovenstraat-Schoutenbosch, dicht voor gemotoriseerd verkeer. Met uitzondering van ambulance, brandweer en politie. Ook deze huidige situatie is zeer onveilig.
Ten vierde en deze bedoelde ik met samenwerken met ProRail in plaats van ‘wie gaat dit betalen’: maak de treinstellen korter, zodat de spoorbomen niet te veel en te lang open staan! Omdat de treinen dusdanig lang zijn, staan ze altijd voor de sensor ’treinbaan bezet’ zodat de spoorbomen dicht blijven. Doordat de treinen zo lang zijn, komen ze zeer traag op gang. Hierdoor ontstaat er een zeer lange rij (file) gemotoriseerd verkeer die allemaal staan te ronken met de motor aan, wat ook weer zeer slecht is voor het milieu en voor de mensen die langs lopen/fietsen of ook staan te wachten.
Is het iemand opgevallen hoelang een treinstel is en hoeveel/weinig passagiers er over al die treinwagons verdeeld zijn? Dit kan anders. Verder op het traject, of bij Uitgeest of bij Alkmaar, kan er zo een wagon aangekoppeld worden bij vollere treinen. En als Castricum dan toch op de toekomst voorbereid wil zijn, is dit de oplossing. Want na de coronaperiode zijn we wel heel erg gewend aan thuiswerken, dus dit zal ook wel een nieuwe werkstijl worden. Waardoor de treinwagons misschien wel nog minder bezet zullen worden!
Sandra van Rijn