Lezerspost: grote teleurstelling bij strandappartement

Een paar weken geleden zou mijn zus, die ALS heeft, een weekend met vriendinnen in een appartement aan het strand verblijven. Het appartement zou geschikt en bereikbaar zijn voor iemand in een rolstoel. Dit is haar tot drie keer toe verzekerd. Zelf ben ik ook nog gaan informeren. En er werd mij gezegd dat het appartement op de begane grond was en bereikbaar per rolstoel. Ook zou er een strandrolstoel beschikbaar zijn.

Het appartement bleek echter alleen bereikbaar te zijn via een trap. Met hulp is mijn zus per rolstoel naar beneden gegaan. Het was levensgevaarlijk. Het appartement was prachtig, maar we hebben direct contact opgenomen met de manager om te vertellen dat dit niet te doen was. De manager heeft geprobeerd te ruilen met de familiekamers, die wel per rolstoel bereikbaar waren. Maar helaas, die waren vol. Daarna bood zij aan het ontbijt en diner naar ons te brengen, eveneens dat ze ons tot 22.00 uur wilde helpen. Zij besloten te proberen of mijn zus tussen twee vriendinnen de trap op kon. Dat is met veel pijn en moeite gelukt, waarbij zij ontdekten dat de trap te smal was om veilig boven te kunnen komen.

De eigenaar gaf aan dat ze hun geld terug konden krijgen en heeft uiteindelijk voor een alternatieve accommodatie gezorgd. Op zich een prima hotel, alleen anders dan gepland omdat dit niet gelegen was bij het strand. Ze waren hevig teleurgesteld, temeer daar dit een bijzonder weekend zou zijn met een ongeneeslijk zieke vriendin, waar geen enkel begrip voor werd getoond. Ik wil hiermee aantonen dat de accommodatie verkeerde voorlichting geeft en het hotel zeker niet geschikt is voor mindervaliden. Ook lijkt het mij zinvol/verplicht om dit op de site van hotels te vermelden, om te voorkomen dat andere mindervaliden dezelfde teleurstelling ondervinden.

Ria du Prie