
Recent werd aan de gemeenteraad een nieuw verkeersplan Dorpsstraat en Beverwijkerstraatweg gepresenteerd. Eén van de maatregelen is een derde baan ten behoeve van afslag naar de Puikman, zodat het rechtdoorgaande verkeer vanuit Heemskerk richting Castricum geen last heeft van de het naar de Puikman afslaande verkeer dat staat te wachten tot de stroom uitgaand verkeer vanuit Castricum voorbij is en zij de Puikman in kunnen rijden.
In gedachten rij ik in 2035 na het aanleggen van de derde baan van Heemskerk naar huis. Het heeft even geduurd voordat dit project was uitgevoerd als gevolg van de vele bezwaarprocedures en de uiteindelijke uitspraak van de Hoge Raad op die bezwaren.
Die extra baan is doorgetrokken vanaf de rotonde (afslag naar de Castricummer Werf)-kruising Beverwijkerstraatweg tot aan de Puikman. Het verkeer kan nu mooi langs de stilstaande file rijden van mensen die hier de spoorweg over willen richting Castricum. De files ontstaan tegenwoordig als gevolg van het spoorloos rijden van de trein waarbij de spoorwegovergangen drie kwartier van het uur gesloten zijn.
Het gemeentebestuur en de fracties zijn heel tevreden over het bereikte resultaat. Ik heb ze daarom uitgenodigd om met mij mee te rijden. In deze imaginaire rit is het uiteraard mogelijk dat iedereen mee kan en voor in de auto zit zodat zij ervaren wat ik zelf ook ervaar.
Ik rij dus lekker over de nieuwe derde baan door naar de afslag Puikman en sla linksaf de Puikman op, want de spoorwegovergang ligt nog steeds dicht. Het is een 30 km-zone en verboden voor vrachtauto’s. Hier rij ik door tot aan de bocht (bij de ingang van sportpark De Puikman van voetbalvereniging Vitesse ’22). Even extra goed opletten hier want regelmatig komt vanaf de andere zijde een automobilist die óm het verhoginkje van de straat (soort van drempeltje op de andere weghelft) mij tegemoet rijdt zonder zicht te hebben op eventuele tegenliggers zoals ik.
Na de bocht nog steeds even rustig aan (bijna stapvoets) want soms komt er toch echt een auto van rechts uit het P&R-terrein van achter het NS-station. Vanaf hier kan ik weer verder tot aan de kruising Puikman–Kramersweg-Zanderijweg. Het is hier ook wel drukker geworden sinds het project Zanderij volledig is volgebouwd en als het druk is, is het goed opletten want de bocht is niet erg ruim. Ik sla rechtsaf de Kramersweg in en moet bij de T-splitsing met het Westerplein bij de bocht toch echt even fors inhouden vanwege een tegenligger die gelijk met mij de bocht door wil. Beetje krap daar, zeker als er ook tegenliggers langs moeten. Ik kan weer verder, maar moet bij de spoorwegovergang wachten op fietsers die vanaf de spoorwegovergang de Puikman op willen rijden. Soms wachten ze op mij maar echt, er staat een bordje voor de kruising voor de automobilisten die vergeten zijn dat van rechts komend verkeer (dus óók fietsers) daar gewoon voorrang hebben!
En dóór over de Kramersweg richting Duinenboschweg. Hier staat ter plaatse van de kruising met de Geversweg ter herinnering ook nog even een bord maximaal 30 km. De herinrichting tot duinachtig landschap van dit Natura-2000 gebied is mooi geworden ook al missen we in het voorjaar de bollenvelden wel een beetje. Maar ja de bloemen bloeiden ook slechts enkele weken. Ik vervolg de Duinenboschweg en moet bij de aansluiting met Zanderijweg wachten op een auto van rechts. Omdat het niet zo breed is sta ik helemaal aan de rechterkant van de weg en moeten een viertal fietsers achter ons die rechtsaf willen slaan op ons wachten tot ik op kan trekken, sorry jongens. Ik mag verder rijden en mag zowaar bij de eerste aansluiting met Sifriedstraat doorrijden en sla even verder rechtsaf het Duinpad op.
O ja, voor de automobilisten die richting Egmond moeten, jullie moeten hier óók rechtsaf want even verderop staat een paaltje midden op de weg, daar kunnen jullie niet langs. Een stillere route via het Duin en Boschterrein zit er nog steeds niet in. Op het Duinpad moet ik wachten op twee tegemoetkomende fietsers terwijl er aan mijn kant een paar auto’s staan geparkeerd waar ik dus niet omheen kan, het is hier zeer smal. Ook even opletten of er geen fietsers plots de weg op rijden vanaf het tennispark van TC-Bakkum. Op naar de T-splitsing Sifriedstraat-Bakkummerstraat-Vinkebaan. Er komt zowaar een auto vanaf de spoorwegovergang Vinkebaan die ik nog even voorrang moet geven maar dan kan ik toch echt naar huis op de Bakkummerstraat.
Ik geef aan mijn passagiers aan dat vanaf dit punt de automobilisten de volgende keuzes hebben:
A- rechtdoor naar de spoorwegovergang Vinkenbaan, de Ruiterweg op en eindelijk richting bestemming ergens in Castricum. Maar ja deze overgang ligt als gevolg van het spoorboekloos rijden óók driekwartier van het uur dicht. (Overigens ook voor de wegaanpassing naar de Puikman lag deze spoorwegovergang veel langer dicht dan alle andere spoorwegovergangen als gevolg van aangepaste afstelling uit het verleden.) Ik vertel mijn passagiers dat vracht en busverkeer hier ook rechtdoor de Vinkenbaan op moeten en wijs ze op het bordje op de lantaarnpaal. Helaas gebeurt dit niet altijd met de nodige opstoppingen op de Bakkummerstraat tot gevolg.
B: linksaf richting Egmond over de Bakkummerstraat, over diverse drempels en een trikkie bocht bij de aansluiting Bakkummerstraat –Van der Mijleweg overgaand in Van Oldenbarneveldweg naar de kruising met Doctor Ramaerlaan/Van Haerlemlaan waarbij het tegemoetkomend verkeer van de Van Oldenbarneveldweg dat links afslaat én het verkeer van rechts van de Van Haerlemlaan voorrang heeft.
Nu deze laatste horde is genomen is de weg vrij om weer normaal door te kunnen rijden via de rotonde Zeeweg-Heereweg- Van Oldenbarneveldweg .
We stappen allen uit en zijn weer terug in 2025 met de ervaring uit 2035 en ik leg hen het volgende voor:
Wat nu als deze alternatieve route (on-)bewust de Westelijke Randweg wordt zonder dat deze daarop is ingericht. Doordat de overgang Kennemerstraatweg meer dicht is dan open zullen heel veel automobilisten de nieuwe route kiezen. Een route door nature 2000-gebied dat recent van tuinderijen naar duinlandschap is omgezet. Is dat dan wel verantwoord ? In het genoemde artikel wordt gezegd: ‘Het moet veiliger worden voor alle wegverkeer”. Maar wordt het dat wel op deze manier, door veel verkeer over (smalle) klinkerstraten, 30 km-zones met drempels en trikkie kruispunten met vele kruisingen waar rechts gewoon voorrang heeft?
Hoe hebben ander dorpen dat opgelost? Toch eens vragen aan de bewoners van Uitgeest en met name de bewoners aan de Kleis waar in het verleden een tunnel onder het spoor is aangelegd en de overweg de Kleis is weggehaald. Daar is geen probleem meer met verkeer dat moet wachten op een spoorwegovergang die langer dicht ligt dan open is.
Ben (Tap) bedankt mij voor de rit en zegt: ,,Dit zouden we vaker moeten doen, zo’n ritje (kijkje) in de toekomst voordat we een besluit nemen om iet te doen óf om iets juist níet te doen. Dat is zeer verhelderend en kan de besluitvorming kwalitatief sterk verbeteren.’’ Ik ben het met hem eens.
Ik herinner hem nog even aan een redelijk recent plan om de nieuwe Cuneraschool en integraalkindcentrum te plaatsen op de hoek Sifriedstraat-Bakkummerstraat op voorspraak van schoolbestuur Tabijn en een adviesbureau uit het (verre) noorden van het land dat dit voorstel had onderbouwd. Na interventie van omwonenden bij een zoom-vergadering (coronatijd) bleek dat het bebouwbare deel van het beoogde terrein kleiner was dan de huidige locatie van de Cuneraschool en dat het adviesbureau niet eens wist dat er een begroeide heuvel op het hele perceel staat.
Maar ook de besluiten rondom de tijdelijke huisvesting van statushouders op de Puikman en in Bakkum zouden er heel anders hebben uitgezien. Soms kan je dat niet allemaal meer terugdraaien maar dat geldt niet voor een ander item, de aanleg van mindervalidentrapliften via de wet WVG. Die worden in opdracht van de gemeente, enkel uit kostenoverweging, nog steeds tegen de bouwbesluiteisen verkeerd aangelegd met gevaarlijke situaties voor de partners of verzorgers van de aanvrager tot gevolg. Ik stel hem voor eens zelf bij zo’n verkeerd aangelegde traplift met een mand wasgoed naar beneden te lopen. Ben benieuwd hoe hij dat ervaart.
Gebeurt de planvorming met aanpassing afslag Puikman nu weer enkel vanaf een plattegrond zonder feitelijke kennis én ervaring van dagelijkse ritten op het traject zowel met auto als op de fiets? Het lijkt er wel op.
Ik zou zeggen doe niets of doe iets goeds en groots voor de komende 50 jaar en langer. Niet half bakken met vervolgens veel overlast en daarna voor veel geld elke 5 jaar benodigd voor de aanpak van knelpunten. Of moet straks als inderdaad als het spoorboekloos treintraject in gebruik genomen wordt en alle spoorwegovergangen in de gemeente driekwart van de tijd gesloten zijn alsnog gezocht worden naar ongelijkvloerse kruising(en), al was het alleen al om hulpverleningsinstanties snel toegang te geven tot ons dorp. Het duurt dan zeker nog eens 10 jaar voor dit gerealiseerd kan worden.
Iets om nog eens goed en snel over na te denken. In mijn beleving is het gemeentebestuur hier al 40 jaar mee bezig met randweg om de Oost of West óf een tunnel. Niet nog eens 40 jaar in herhalende discussies, herhalende standpunten en geen beslissing durven te nemen voor een oplossing voor toegankelijkheid en veiligheid voor de lange termijn.
Nic Hollenberg, Bakkum