Castricum – Vorige week bezochten de havo 3-klassen van het Bonhoeffer College de raadzaal van het gemeentehuis. Tijdens de lessen Nederlands leren de leerlingen de vaardigheden van het debatteren. Ze konden dit op deze plek in praktijk brengen, onder leiding van debatspecialist en docent Nederlands Roy Vlieland.
Bij deze bijzondere debatles waren raadsleden en commissieleden van de gemeente aanwezig. Zij hebben iets over hun werk voor de gemeente verteld en samen met de leerlingen gewerkt aan argumentatie. Verder kregen de leerlingen uitleg over hoe het publieke debat in zijn werk gaat en hoe in grote lijnen de gemeentepolitiek werkt. Deze tijdelijke jongerengemeenteraad kreeg (fictief) 1 miljoen euro te besteden voor de gemeente Castricum. De opdracht was om met een voorstel te komen waar een meerderheid voor was. Als het niet zou lukken hier consensus over te bereiken, zou het beschikbare geld terugvloeien naar het Ministerie van Financiën en door een andere gemeente worden uitgegeven. Leg dat als fractie maar eens uit aan je kiezers!
Onvergetelijke ervaring
De leerlingen richtten voor de gelegenheid vier politieke partijen op. Ze bespraken de casus en argumenten met elkaar en besloten wie de woordvoerders van deze tijdelijke fracties werden. Ze debatteerden in twee termijnen. Uiteindelijk slaagden de verschillende klassen erin om tot een meerderheid te komen voor het voorstel. Het was voor de leerlingen een onvergetelijke ervaring om te kunnen debatteren in de raadzaal. Verder was het voor de docenten en de aanwezige raads- en commissieleden prachtig om te zien hoe de argumentatie tot stand kwam. Er blijkt heel wat talent rond te lopen in havo 3 van het Bonhoeffer College. (Foto: aangeleverd)