Gratis zonnebrandcrème voor badgasten bij Castricum

Castricum – Wie vorige week donderdag op het strand van Castricum was, kon ter hoogte van Club Zand zijn lege zonnebrandcrèmeflesje gratis laten vullen. Het ging om een promotiestunt van het merk Naïf, dat zich profileert met producten die beter zijn voor mens en milieu. De actie was bedacht door het team van Fitzroy Amsterdam, van wie enkele medewerkers in Castricum wonen.

De basis voor het Nederlandse bedrijf Naïf werd in 2013 gelegd door twee jonge vaders: Jochem en Sjoerd. Ze ontdekten dat veel verzorgingsproducten voor baby’s schadelijke stoffen bevatten en bedachten hiervoor een alternatief. Inmiddels produceert het bedrijf een complete lijn verzorgingsproducten voor mensen van alle leeftijden. Op het strand van Castricum streek donderdag een promotieteam van het bedrijf neer. Mischa Schreuder, creative partner van Fitzroy: ,,Ik woon zelf in Castricum en als ik over het strand loop, zie ik regelmatig lege flesjes van zonnebrandcrème liggen, die na gebruik zijn achtergebleven. Zo kwamen we op het idee voor de Refilled Rebranded Reused (hervul)actie. Je oude fles wordt opnieuw gebruikt, het maakte niet uit welk merk fles je inlevert.’’

Plasticdeeltjes

Bij de kraam ontmoeten we ook Naomi Becht en Jette van Exter. Zij zijn respectievelijk hoofd marketing en manager PR en communicatie bij het bedrijf. Ze vertellen dat de producten van Naïf geen microplastics bevatten. Maar liefst negentig procent van de zonnebrandcrèmes die in de winkel liggen, bevatten die kleine plasticdeeltjes wél. De merknaam Naïf blijkt een speelse interpretatie te zijn van het Nederlandse woord naïef. Naomi en Jette: ,,Dat woord heeft vaak een negatieve lading, maar wij zien het juist als iets positiefs. Als je een beetje naïef blijft, kun je met de juiste inzet de wereld positief veranderen. Is het naïef Is het om te denken dat je kunt genieten van een dagje zon en strand én de impact op het milieu zoveel mogelijk beperkt?’’

Label

En dan hebben de dames van het campagneteam het volgende flesje gevuld. Het wordt voorzien van een label, vervaardigd uit notpla, een materiaal dat gemaakt wordt van zeewier en dus geheel biologisch afbreekbaar is. Het label geeft aan wat er nu in het flesje zit: Naïf zonnebrandcrème zonder microplastics en zonder de stof oxybenzone, die het koraal in zee aantast. De badgast neemt het flesje dankbaar in ontvangst en vervolgt glimlachend zijn dag. (Foto: Bos Media Services)