Man uit Limmen bestolen van duizenden euro’s via bankhelpdeskfraude

Limmen – Een inwoner van Limmen blijkt enkele weken geleden voor duizenden euro’s te zijn opgelicht via zogenoemde bankhelpdeskfraude. De man kreeg op 31 maart een e-mail die van Mijnoverheid.nl leek te zijn. In de e-mail werd een belastingteruggave aangekondigd.

De bewoner moest op een link klikken om de teruggave te regelen en deed dat ook. Vervolgens werd hij via de huistelefoon gebeld vanaf een anoniem nummer. Hij hoorde een man zich voorstellen als medewerker van de bank, die zei dat er iets niet klopte met de bankrekening.

Om dat te kunnen oplossen moest deze medewerker de computer overnemen. De man heeft op aanwijzing van de beller het programma Anydesk gedownload en toestemming gegeven om handelingen te kunnen verrichten op de computer. Toen is meerdere duizenden euro’s overgemaakt naar een andere rekening. De bewoner vertrouwde het niet en belde zelf met zijn bank. Hij kreeg te horen dat er verdachte overboekingen waren geconstateerd en dat de bewoner slachtoffer was geworden van bankhelpdeskfraude.