Duidelijkheid maatregelen wordt node gemist

Castricum – In het centrum van het dorp is aan het buitenleven nog weinig veranderd. Op straat kom je wel mensen met een mondmasker tegen, maar ze zijn nog op een hand te tellen. Op de markt en in de winkels is het drukker. Daar zijn mensen met een mondkapje minder uitzondering.

Henk de Reus

Ineke Valkering verlaat zojuist, zonder mondkapje, winkelcentrum Geesterduin. Ze zegt in de winkels geen mondkapje te dragen. ,,M’n bril beslaat er steeds door en ik krijg het na een paar minuten benauwd. Zo lang het niet verplicht is om het masker te dragen, doe ik het niet.” Ze onderkent wél het nut van het dragen ervan en vindt dat eigenlijk iedereen dit in een openbare ruimte zou moeten doen. ,,Nu het op de ene plek verplicht is en op de andere niet, creëer je onduidelijkheid.”

‘Solidair’

Wim Houtenbos zoekt in een van de schappen van Vomar wat appels uit. Hij draagt in openbare ruimten een medisch mondkapje en wil zich hiermee solidair tonen ten opzichte van anderen die ook een mondkapje dragen. ,,Ik houd van extra voorzichtigheid. Ik schaar mij achter de mensen die het virus serieus nemen en wil andere mensen niet besmetten. Het is jammer dat de overheid het dragen van mondkapjes niet verplicht stelt, want de situatie die nu is ontstaan, is niet geweldig. De een volgt het advies op en de ander niet. Het zijn maatregelen waar je met z’n allen achter moet staan en die je met z’n allen moet opvolgen, anders heeft het geen zin.

‘Té vrijblijvend’

Kristel Blankendaal verlaat met haar boodschappenwagen Albert Heijn. Ze houdt het mondkapje ook buiten op. ,,In de supermarkt draag ik het altijd, maar ook in het winkelcentrum. Ik doe dit ook voor m’n eigen veiligheid. Het zou fijn zijn als er binnenkort van hogerhand meer duidelijkheid over het dragen van mondkapjes wordt gegeven. Het is nu allemaal nog te vrijblijvend. M’n schoonmoeder werkt in het ziekenhuis. Achttien collega’s van haar zijn met het virus besmet door twee patiënten die achteraf corona bleken te hebben. Maak het dragen van mondkapjes in publieke ruimten verplicht, want dan verklein je de risico’s op besmetting.”

Voorbeeld

Olleke Pardoen, een van de eigenaren van damesmodezaak Intercity Boutique, zegt dat zeventig procent van de driehonderd á vierhonderd klanten die dagelijks in de winkel verschijnen, een mondkapje draagt. ,,Het personeel draagt er een als er meer dan zeven personen in de winkel zijn. Het is dan niet meer mogelijk om de onderlinge afstand van anderhalve meter aan te houden. Het personeel wil ook een voorbeeld zijn voor klanten die binnenkomen. Zolang een mondkapje in publieke ruimten nog geen plicht is komt het neer op de eigen verantwoordelijkheid. Hiermee gaat iedereen anders om.”

Duidelijkheid

Bij Zeeman gaat men een stap verder. Bij de ingang staat een bord met de tekst ‘Draag een mondkapje’. Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Je bedenkt je een keer voordat je de winkel zonder mondkapje binnen loopt. Demi Lute is filiaalbeheerder en vertelt dat alle Zeeman-filialen het bord bij hun ingang hebben staan. ,,De gedachte hierachter is dat klanten zich ervan bewust worden om een mondkapje te dragen. Zelf dragen alle medewerkers een mondkapje.” Maar wat nu als ik de winkel in wil, maar geen mondkapje bij me heb? Demi: ,,Daar doen we niet moeilijk over. Het is immers geen verplichting.” Het bord bij de ingang heeft tot nu toe niet tot vervelende reacties geleid. 

Als warme broodjes

Dick Ottenbros van ‘Nice 2 Have’ doet goede zaken met de verkoop van mondkapjes. Hij heeft ze in diverse designs: mondkapjes met bloemetjes, strepen, een doodshoofd, een legerprint, of geheel zwart, iedereen vindt er wat van z’n gading. Ottenbros: ,,Personen van elke leeftijdscategorie komen hier binnen voor een mondkapje. De maskers met doodshoofd zijn erg populair bij jongelui. Op school moeten ze een mondmasker dragen. ‘Als het dan toch moet, dan maar een hip en stoer exemplaar’ zullen ze wellicht denken. Het lijkt onderhand een imago-, c.q. modedingetje te worden. De mondmaskers gaan als warme broodjes over de toonbank. Vorige week moest ik drie keer naar Amsterdam rijden om de voorraad aan te vullen.“ Vanwege corona is passen of ruilen uiteraard niet mogelijk.

Mondkapjes in verschillende designs en voor elke leeftijdsgroep.

Supermarkten

Een rondje langs de grote supermarkten leert dat 60 procent van de klanten een mondkapje draagt. In het weekend ligt dit percentage rond de 75 procent. Sommige medewerkers van Albert Heijn, Vomar en Aldi dragen een mondkapje, anderen weer niet. Er is geen duidelijke beleidslijn. Het wordt bij de drie supermarkten aan de medewerkers zelf overgelaten, zolang het dragen van mondkapjes in openbare ruimten niet verplicht is.

Medewerkers bij Vomar zijn extra ‘bewapend’ met spatschermen en mondkapjes.

Supermarkt Deen vormt een uitzondering. Afdelingschef Sharon Pauwels (foto boven) legt uit: ,,De leiding heeft het personeel laten weten dat het zeer gewaardeerd wordt als de medewerkers een mondkapje dragen. De achterliggende reden is dat je zo jezelf en de klanten beschermt. We wilden het niet verplicht stellen. Iedereen hier neemt z’n verantwoordelijkheid en doet eraan mee. Je hoort vaak dat de adviezen van de overheid verwarrend zijn, maar door zelf duidelijk te zijn lukt het ons om er goed mee om te gaan.” Goed voorbeeld doet wellicht volgen. Daarbij komt dat, als één van je medewerkers het virus krijgt en andere medewerkers aansteekt, er een onderbezetting aan personeel kan ontstaan. Het kan dus ook in het eigen belang zijn om medewerkers een mondkapje te laten dragen.

Uit de interviews blijkt dat duidelijkheid omtrent de coronamaatregelen dringend gewenst is, maar dit wisten we eigenlijk al. Dit artikel kwam tot stand vóór de laatste persconferentie van het kabinet. (Foto’s: Henk de Reus)

Het bord met de tekst ‘Draag een mondkapje’ (inzet) bij de ingang van Zeeman heeft effect.