Castricummer Mischa Schreuder bedenkt campagne ‘Een Tafel voor Twee’

Castricum – ,,Eenzaamheid is geen ver-van-je-bed-show. Het speelt zich af achter voordeuren in elke straat’’, zegt creatief directeur Mischa Schreuder van bureau Fitzroy. ,,Met deze campagne willen we laten zien dat een klein gebaar een etentje samen een wereld van verschil kan maken.’’ Op initiatief van Oma’s Soep bedachten Schreuder en zijn team ‘Een Tafel voor Twee tegen Eenzaamheid’, een landelijke actie waarbij op Nationale Opa- en Oma Dag in meer dan honderd restaurants ouderen gratis kunnen mee-eten.

Op Nationale Opa- en Oma Dag zet foodmerk Oma’s Soep samen met honderd restaurants door heel Nederland ouderen in het zonnetje met ‘Een Tafel voor Twee tegen Eenzaamheid’. Iedereen die op woensdag 4 juni 2025 met een opa, oma of andere oudere komt eten, betaalt alleen voor zichzelf het etentje van je oudere tafelgenoot is gratis. Een overzicht van alle deelnemende restaurants waar je een tafeltje kunt reserveren staat hier.

Een Tafel voor Twee tegen Eenzaamheid

Oma’s Soep en honderd restaurants door het hele land van Amsterdam tot Maastricht slaan de handen ineen om aandacht te vragen voor de groeiende eenzaamheid onder ouderen met de terugkerende actie: ‘Een Tafel voor Twee tegen Eenzaamheid’. In de deelnemende restaurants schuif je op 4 juni 2025 samen aan voor een warme maaltijd en een goed gesprek. Oma’s Soep strijdt al jaren tegen eenzaamheid onder ouderen. De helft van de winst uit hun verse soepen en maaltijden wordt ingezet voor activiteiten die jong en oud verbinden. Denk aan de wekelijkse kookdagen, Oma’s Soep Festival en het Oma’s Soep Gala, waar studenten en ouderen samenkomen.

Castricummer Micha Schreuder is bedenker van de campagne. (Foto: Fitzroy)

Martijn Canters, oprichter van Oma’s Soep en vorig jaar nog spreker op de Nima Marketing Day: “We zijn ontzettend blij met alle deelnemende restaurants. Zij openen hun deuren voor ouderen en maken daarmee echt een enorme impact. Met onze wekelijkse bezoeken en activiteiten geven we ouderen niet alleen wat om naar uit te kijken, maar versterken we ook hun mentale en fysieke gezondheid en vooral: we brengen weer plezier in hun leven. Een etentje samen, een goed gesprek, écht contact. Het zijn eenvoudige momenten die helpen om die vicieuze cirkel van eenzaamheid te doorbreken.’’

Willem Dikkers van restaurant Morgan & Mees: ,,We zijn trots dat we met zoveel restaurants door heel Nederland deze actie met Oma’s Soep mogelijk maken. Samen kunnen we niet alleen een lekkere maaltijd delen, maar ook verbinding creëren. Dat is precies waar we ons elke dag met hart en ziel voor inzetten.’’

Samen bouwen aan de gezondheid van ouderen

Emiel Hoogendijk, epidemioloog gespecialiseerd in de kwetsbaarheid van ouderen van het Amsterdam UMC, deed onderzoek naar eenzaamheid. Hij vertelt aan MarketingTribune: ,,Eenzaamheid is voor niemand heilzaam, maar bij ouderen is het aantoonbaar slecht voor hun gezondheid.”
Hoogendijk verwijst naar de term ‘frailty’, die de lichamelijke achteruitgang bij ouderen omschrijft die vaak gepaard gaat met sociale isolatie. Volgens hem is er wél iets aan te doen: “Er moet een structuur komen om ouderen in de gaten te houden en hen actief te verbinden.’’

Deze promotievideo is in heel Nederland in bioscopen te zien.

Oma’s Soep zet zich sinds de oprichting in om eenzaamheid onder ouderen de wereld uit te helpen. Door ouderen in een gezellige, luchtige setting samen te brengen met anderen, zorgt Oma’s Soep ervoor dat ouderen zich weer gezien en gehoord voelen, wat niet alleen een sociale verbinding biedt, maar ook bijdraagt aan hun fysieke en mentale welzijn en levenskwaliteit.

Belangeloze medewerking

,,Eenzaamheid onder ouderen raakt ons allemaal. Met ‘Een Tafel voor Twee’ willen we laten zien dat een klein gebaar een gedeelde maaltijd een groot verschil kan maken. Vorig jaar begonnen we met 25 restaurants, dit jaar doen er al meer dan honderd mee. Dit laat zien hoeveel mensen bereid zijn hun deur én hun hart open te stellen. Om echte aandacht te vragen voor dit urgente onderwerp, hebben we twee films gemaakt die raken en aanzetten tot actie. Op 4 juni aanstaande zetten we opa’s en oma’s in het zonnetje, want niemand verdient het om alleen te zijn’’, voegt Mischa Schreuder toe. Zijn team bij Fitzroy onderdeel van United Playgrounds werkte geheel belangeloos mee aan de campagne.