Bezoekers balie Castricum dik tevreden met dienstverlening

Castricum – Meten is weten èn verbeteren. Daarom startte de gemeente Castricum twee maanden geleden bij de balie een online-klanttevredenheidsonderzoek. Bent u de afgelopen weken bij de balie geweest? Dan hebt u een enquête in uw mailbox gekregen. Na de eerste weken van de onderzoeksperiode is een hoge respons te zien, evenals een hoge waardering voor het contact met de baliemedewerker en voor het algemene beeld van de balie.

Veel inwoners nemen de moeite het korte onderzoek in te vullen. De respons in gemeente Castricum is hoog: 39.2% (landelijke gemiddelde 25%). De baliemedewerkers krijgen ook een hoge score voor hun dienstverlening: 8,9.

Dienstverlening continu verbeteren

Burgemeester Mans: ,,Het is al een lange tijd een wens van de gemeenteraad om meer te meten. Daarom ben ik blij dat dit klanttevredenheidsonderzoek is gestart. De doelstelling was dat we een goede dienstverlener willen zijn. Daar komen we natuurlijk maar op één manier achter: door dit gegeven te meten. Door wat we meten om te zetten in acties, kunnen we onze dienstverlening continu verbeteren. We zijn er trots op dat de eerste uitkomsten zo positief zijn. Die laten zien dat inwoners zeer tevreden zijn over de dienstverlening aan de balie.” De gemeente Castricum gaat in de toekomst meer onderdelen van de dienstverlening aan een klanttevredenheidsonderzoek onderwerpen.

Resultaten zichtbaar

In de ontvangstruimte van het gemeentehuis wordt op een scherm een actueel overzicht getoond met de score voor de balie; het algemene beeld zoals afspraak maken, ontvangstruimte en contact. Ook de score voor het contact met de baliemedewerker wordt getoond; de vriendelijkheid, deskundigheid, meedenken en snelheid. Deze scores worden continu bijgewerkt. Met de tips en tops gaat de gemeente, waar het kan, meteen aan de slag. Baliemedewerkerster Suzanne Pruiksma: ,,Wat ik mooi vind om te zien is dat we met deze enquête een hoge score hebben. Dat geeft toch wel een boost in je werk! Aan de balie proberen we de dienstverlening hoog te houden en dan is dit een mooie bevestiging dat we op de goede weg zitten.”