Castricum – De Fietsersbond en vier raadspartijen kunnen worden gefeliciteerd met het aannemen van de motie over het realiseren van een directe, comfortabele en veilige aansluiting voor wandelaars en secundaire fietsverbinding tussen de Beverwijkerstraatweg en de achterzijde van het station.
Door Hans Boot
De betreffende motie, die werd ingediend door De VrijeLijst, PvdA, GroenLinks en Forza!, maakte deel uit van het raadsbesluit over de eerste fase van het Verkeersplan Beverwijkerstraatweg/Dorpsstraat dat op 3 juli werd genomen. Omdat op die avond één raadslid ontbrak en de stemmen staakten, moest er afgelopen donderdag opnieuw worden gestemd. Dat resulteerde in 13 stemmen voor en 12 tegen, zodat de motie werd aangenomen. Voor de uitvoering is volgens de motie overleg nodig met de NS over de aanpassing van de bestaande verharding van de parkeerstrook langs de spoorrails. Deze aanpassing wordt toegevoegd aan het definitief ontwerp voor de reconstructie van de Beverwijkerstraatweg, waarover de raad uiterlijk in het vierde kwartaal van dit jaar wil worden geïnformeerd.
Reactie fietsersbond
De Fietsersbond Castricum heeft de laatste jaren gepleit voor het aannemen van eerder ingediende moties over dit onderwerp en onlangs nog actie gevoerd achter het station om zoveel mogelijk het belang van een goede fietsverbinding aan te tonen. Secretaris Alex van der Leest reageerde nu als volgt: ,,De Fietsersbond had liever een motie gezien die om een vrijliggend fietspad naast de P+R-strook vraagt. Maar dan zou een bomenrij moeten sneuvelen en daarvoor was helaas geen meerderheid te vinden. Dat neemt niet weg dat we blij zijn dat de motie nu is aangenomen. Liever een half ei dan een lege dop. Immers, zonder motie zou er nota bene een fietspad worden geschrapt volgens de plannen van het college. We nemen aan dat het P+R-fietspad er nu blijft, dat het college bij de NS erop aandringt om de veiligheid op de P+R-strook te verbeteren en dat er snel wordt overgegaan tot het aanpassen van de bestrating. Daarbij denken wij aan een klinkerstrook in het midden en een zgn. ‘schrikzone’ van bijvoorbeeld kasseien tussen de trekhaken van de auto’s en die klinkerstrook.”
Reactie Bärbel Böhling
Bärbel Böhling (De VrijeLijst) is een van de indieners van de motie. Zij liet weten: ,,Ondanks aangenomen moties is een veilige fietsroute naar de westzijde van station Castricum nog steeds geen werkelijkheid. Met alle nieuwe woningen in het Zanderijgebied wordt het steeds drukker en de weg Puikman is simpelweg niet veilig genoeg voor fietsers en voetgangers. Daarom kwam De VrijeLijst, samen met andere partijen, opnieuw in actie. Dit moet nú eindelijk geregeld worden.”
Op de foto:
De P+R-strook die aanpassing behoeft. (Foto: Fietsersbond Castricum)