Regio – Het zou zomaar kunnen dat inwoners van deze regio vorige week opeens een paar bekende gezichten herkenden in een televisiereclame van textielsupermarkt Zeeman. In de nieuwe commercial voor ondergoed van die winkelketen zijn figuranten te zien die afkomstig zijn van allerlei clubs en verenigingen in het hele land. Ook de Egmondse Zee Zwemmers, een club die ook leden uit Castricum heeft, schreven zich in en werden uit meer dan 350 inzendingen geselecteerd voor deelname aan de landelijke campagne.
Hechte community
Deze Zeemannen en Zeemeerminnen zijn jong en oud, lang en kort, rond en dun, met been en zonder been. Ze zwemmen minimaal twee keer per week met elkaar, het hele jaar door. ,,Als hechte community blijven we dicht bij ons zelf én bij elkaar. We vinden elkaar in zee en daarbuiten, ook het hele jaar door! Wat ons verbindt is de zee man! Iedereen is bij ons welkom! De zee is immers groot genoeg en het hele jaar open.” Enkele maanden geleden deed Zeeman een oproep aan clubs en verenigingen die de kas wilden spekken, om zich aan te melden. Het bedrijf liet weten door de jaren heen vaak aanvragen te krijgen voor allerlei vormen van sponsoring aan het verenigingsleven.

Nu draaide het bedrijf de rollen om en werd een open inschrijving gestart. Wie mee wilde doen, moest een foto insturen van de club en dat was voor de Egmondse Zee Zwemmers aanleiding om met de groep op het strand voor de camera te poseren. Op basis van de ingestuurde foto werden de zeezwemmers geselecteerd voor deelnamen en nu zijn ze dus op televisie te zien. Het was overigens niet de eerste keer dat de winkelketen er bewust voor koos om voor de ondergoedreclame geen gebruik te maken van professionele modellen, maar van willekeurige Nederlanders, die zelf ook klant bij het bedrijf zouden kunnen zijn. Het idee achter de campagne is dat men de mensen wil laten zien zoals ze echt zijn: zelfverzekerd en blij met zichzelf. (Foto’s Egmondse Zee Zwemmers)