Veel vragen over aanleg glasvezelnet

Castricum – De gemeente heeft onlangs aan twee exploitanten vergunning verleend voor de aanleg van een glasvezelnetwerk. Die gaan afzonderlijk van elkaar de straten open breken en aansluitingen op woningen realiseren van inwoners die hiervoor kiezen. Omdat er nog veel onduidelijk is, wordt er aan de hand van onderstaande vragen en antwoorden geprobeerd om opheldering gegeven.

Door Hans Boot

Wie zijn de glasvezelexploitanten en hoe ver zijn zij met informatie en planning van de werkzaamheden?

Het gaat om E-fiber en Delta Fiber. E-fiber heeft als eerste vergunning gekregen en mag ook als eerste beginnen. E-fiber kon daarover het volgende melden: ,,Onze aannemer is bezig met een planning en als die gereed is willen we starten. Dan worden de bewoners ook geïnformeerd en persoonlijk door ons benaderd. Het is dus nog volledig onbekend wanneer de eerste schop de grond in gaat.‘’

Delta reageerde als volgt: ,,Wij zijn startklaar en kunnen direct beginnen, maar moeten wachten op E-fiber. De bewoners hebben inmiddels een brief en een folder van ons in de bus gehad. Voor meer informatie kan men ook terecht op het informatiepunt aan het Bakkerspleintje 1b van woensdag t/m vrijdag van 11.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. Ook organiseren wij nog een informatieavond op dinsdag 28 juni in Fase Fier en maandag 4 juli in Ontmoetingscentrum Geesterhage.‘’

Waarom mogen twee exploitanten kabels leggen en waarom kan dit niet tegelijk?

Het antwoord hierop komt van de gemeente: ,,Het staat iedereen, die OPTA geregistreerd is, vrij om een instemmingsbesluit aan te vragen voor de aanleg van telecomkabels. De gemeente moet deze verzoeken coördineren. Wij hebben geprobeerd beide partijen te laten samenwerken met één aannemer. Dat zou het voor inwoners overzichtelijk maken en minder overlast veroorzaken, maar helaas is dat niet gelukt. De exploitanten willen een eigen netwerk en kabel aanleggen, waarvoor de stoepen sowieso twee keer open moeten.‘’

Hebben de exploitanten verder nog iets te maken met de gebruikers van internet en televisie?

Volgens beide exploitanten luidt het antwoord: ,,Nee, wij hebben geen contractuele verplichtingen richting bewoners en doen alleen zaken met providers die van ons netwerk gebruik willen maken. Inwoners kunnen hiervoor kiezen, maar ze kunnen ook aangesloten blijven bij providers die zich niet bij ons willen aansluiten, zoals KPN en Ziggo. Wij gaan overigens niet over tarieven die providers hanteren nadat ze op glasvezel zijn overgestapt.‘’

Hoe kan men zich aanmelden voor het plaatsen van een glasvezelaansluiting in huis en zijn er kosten aan verbonden?

Delta laat hierover weten: ,,Onze aannemer komt bij iedereen persoonlijk langs om toestemming te vragen voor een aansluiting. Na akkoord bepaalt hij samen met de bewoner waar de glasvezel in de woning wordt binnengebracht. Meestal is dat in de meterkast. Vervolgens wordt de handtekening van de bewoner gevraagd. Zo leggen we vast wat er is afgesproken bij het huisbezoek. De aannemer maakt om die reden ook foto’s van zowel de meterkast als de voorzijde van de woning. Als de huisaansluiting is gerealiseerd staat het de bewoner vrij om daar wel of geen gebruik van te maken.‘’

Wat de kosten betreft geldt voor beide exploitanten dat de aansluiting gratis is.

Wat zijn nu precies de voordelen van glasvezel?

Die staan als volgt beschreven in de info van Delta: ,,Meer internetsnelheid voor hetzelfde geld, gamen zonder haperen, een haarscherpe en niet haperende tv-verbinding, met z’n allen tegelijk online, de uploadsnelheid is gelijk aan de downloadsnelheid en met glasvezel kun je zorgeloos internetten met oneindige capaciteit.‘’ (Foto: Pixabay)