Ondernemers met contactberoep weer aan de slag

Foto boven:
Bij Hizi Hair wordt met plastic schermen gewerkt om de onderlinge afstand van anderhalve meter te waarborgen. (Foto: Henk de Reus)

,,Mensen zijn blij dat we weer open zijn”

Castricum – Zeven weken hebben ze noodgedwongen op hun handen moeten zitten, maar vanaf 11 mei mochten kappers, pedicures, nagelstudio’s en schoonheidsspecialisten hun zaak weer openen. Het was een moment waarnaar al lang werd uitgezien. In de tussentijd konden er in de zaak aanpassingen worden gedaan die coronabesmetting moeten voorkomen. Onze verslaggever deed een rondje om te horen hoe de draad is opgepakt.

Hizi Hair

Anne-Christien van Beekhuizen is eigenaar van kapsalon Hizi Hair. Ze zegt dat het sinds de openstelling ‘beredruk’ is. ,,Wij ontvangen klanten tegenwoordig op afspraak, waarbij we vooraf enkele vragen stellen over hun gezondheidstoestand en die van hun huisgenoten. Ze krijgen ook informatie over de getroffen voorzorgsmaatregelen met betrekking tot de hygiëne. We hebben per klant tien vierkante meter ingeruimd. Bij binnenkomst desinfecteren medewerkers en klanten eerst hun handen. De medewerkers wassen elk half uur hun handen.”

,,Het knippen gebeurt zónder, het wassen mét handschoenen. Tussen de klanten hangt een plastic scherm. Aan de klant wordt gevraagd of deze zelf een mondkapje wil en of hij/zij wil dat de haarstylist dit ook doet. Klanten laten duidelijk merken dat ze blij zijn dat we weer open zijn. Door de voorzorgsmaatregel en het beperkt aantal klanten dat wordt binnengelaten kan er nog niet winstgevend worden gewerkt”, aldus Anne-Christien.

Vaste kracht Marjan ziet klanten die tijdens de lockdown thuis door een gezinslid zijn geknipt, waarbij gebrek aan ervaring tot de meest verrassende coups heeft geleid. ,,Iemand vertelde dat hij een elastiekje om zijn hoofd deed en alles, onder het elastiekje met de tondeuse wegschoor. Het resultaat was een coupe ‘bloempot’. Bij een ander was het opzetstukje van de tondeuse losgeschoten, waardoor er een kale plek was ontstaan. Of men deed een vergeefse poging om het haar een tintje lichter te maken, met als resultaat dat het lijkt of een meeuw iets op het hoofd heeft achtergelaten.” Tja, ‘ieder zijn vak’ luidt een bekend gezegde.

Schoonheidssalon Beauty aan de Brink

Eigenaar Bianca Frank zegt dat ze de afspraken die voor de lockdown zijn gemaakt heeft doorgepland. ,,Hier zijn afspraken met nieuwe cliënten bijgekomen, dus er is flink wat werk aan de winkel. Alles gaat op afspraak via de mail, de app, of telefonisch. Vooraf screenen we cliënten door het stellen van enkele gezondheidsvragen. De afspraken plan ik zo dat ik tussen de behandelingen door meer ruimte heb om alles schoon te maken. Dit betekent dat ik minder cliënten dan voorheen kan ontvangen en dat dit tot minder inkomsten leidt.”

Met haar medische achtergrond weet Bianca als geen ander hoe belangrijk hygiëne in de huidige situatie is. ,,Bij pedicure behandelingen hangt er een scherm tussen de cliënt en mij. Ik draag een mondkapje en handschoenen. Niet iedereen vindt de handschoen prettig aanvoelen. Daarom werk ik ook wel zonder. Mensen wassen en desinfecteren hun handen bij aankomst en vertrek. Ik vraag cliënten contactloos te betalen. Bij het maken van afspraken vraag ik mensen om echt op de afgesproken tijd te komen, zodat vertrekkende en binnenkomende cliënten elkaar niet ontmoeten.”

Bianca Frank weet, met haar medische achtergrond, hoe belangrijk hygiënevoorschriften zijn. (Foto: Henk de Reus)

Pedicure Gloria Borst

Gloria heeft haar eigen zaak aan de Heemstederweg pas negen maanden terug geopend. De coronamaatregelen overvielen haar omdat ze nog geen buffer heeft kunnen opbouwen. Na het gedeeltelijk opheffen van de lockdown zijn er binnen haar zaak voorzorgsmaatregelen getroffen die een veilige behandeling mogelijk maken. ,,Bij binnenkomst reinigen cliënten de handen met een gel. Op de behandelstoel wordt papier gelegd, dat na elke behandeling vervangen wordt. Tijdens de behandeling draag ik een mondkapje, bril, handschoenen en een schort.”

,,Als cliënten dit willen krijgen ze een mondkapje, maar eigenlijk is dit niet nodig omdat er minstens anderhalve meter afstand is tussen hun gezicht en mij. Soms nemen ze zelf een mondkapje mee. Verder is ervoor gezorgd dat cliënten elkaar bij binnenkomst en bij vertrek niet tegenkomen. Alle behandelingen vinden op afspraak plaats. Cliënten krijgen een lijst met gezondheidsvragen als ze reserveren, zodat ik hiervan van tevoren een beeld heb. Tussen de behandeling van cliënten ruim ik drie kwartier in om alle spullen schoon te kunnen maken. Minder klanten per dag betekent echter dat de inkomsten wel minder zijn geworden”, aldus Gloria.

Joke Duijn laat haar voeten maandelijks door Gloria behandelen en zegt het volste vertrouwen te hebben in de wijze waarop Gloria de veiligheidsvoorschriften in acht neemt. De maatregelen, de investeringen en het kunnen bedienen van minder klanten heeft er bij alle drie toe geleid dat men de tarieven iets moest verhogen. (Tekst: Henk de Reus)

Joke Duijn heeft vertrouwen in de werkwijze van Gloria Borst (Foto: Henk de Reus)