Mooie plannen voor gezellig dorpscentrum

Volgend voorjaar als experiment een deel van de Dorpsstraat en de Burgemeester Mooijstraat in Castricum sluiten voor autoverkeer, het Bakkerspleintje voorzien van mooi straatmeubilair, groen, kindervoorzieningen en sfeervolle verlichting, reizigers die bij het station aankomen verleiden naar de Burgemeester Mooijstraat te lopen, een sterkere ruimtelijke relatie realiseren tussen de Dorpsstraat, het Bakkerspleintje, de Torenstraat en de Burgemeester Mooijstraat met doorkijkjes, wandelroutes en bewegwijzering, het horecaplein gezelliger maken en meer terrassen toestaan en tot slot een gebiedsmanager aanstellen om alles in goede banen te leiden; dat zijn een aantal plannen die opgenomen zijn in het document Detailhandelsvisie Castricum.

De afgelopen tien maanden heeft het Ontwikkelingsbedrijf NHN in samenwerking met ondernemers en gemeente Castricum gewerkt aan een visiedocument voor de detailhandel in Castricum. Deze is dinsdag 13 oktober overhandigd aan OVC voorzitter Wouter den Harder en wethouder Hilbrand Klijnstra. De ondernemers hebben input geleverd die aan deze visie ten grondslag ligt. Ondernemers vormen nu een werkgroep en de gemeente heeft toegezegd financieel bij te dragen aan een gebiedsmanager, die het proces coördineert en bewaakt, mits ondernemers ook echt aan de bak gaan. En dat gaan ze, van infrastructuur tot sfeer, beleving en ruimtelijke concentratie.

Castricummers kopen steeds meer online en dat merken de detaillisten. Door een bezoek aan het winkelgebied leuk, gezellig en verrassend te maken, komen er meer mensen. En hoe langer een klant in de winkelstraten blijft, hoe meer geld wordt uitgegeven. Momenteel zijn er binnen het centrum panden die minder goed passen bij de gewenste kwaliteit en uitstraling, dus kan gedacht worden aan een herindeling. Het versterken van de zichtbaarheid van de bestaande horecabedrijven verdient ook aandacht, met als gevolg dat meer beleving, sfeer en gezelligheid toegevoegd wordt. Het verkeer dat langs het horecaplein rijdt wordt als een beperking voor een echt pleingevoel gezien en daarom wordt voorgesteld dat gedeelte als experiment af te sluiten voor autoverkeer, zoals nu op vrijdag het geval is vanwege de markt. De visie wordt gaandeweg het traject bijgestuurd en scherper gedefinieerd.