Leerlingen Kornak debatteren in Rotterdam

Zaterdag 16 april vertrok een delegatie van basisschool Kornak richting Rotterdam om deel te nemen aan het Madurodam Basisschool Debattoernooi. Twee teams werden ingezet en ieder team nam ook een leerling-jurylid mee. Per jaar nemen zo’n 30 basisschoolklassen deel aan dit evenement. Ruim 250 basisschoolleerlingen van 22 scholen debatteerden over stellingen als; in klassen waar gepest wordt, moeten alle leerlingen een gelijke straf krijgen, als je vlucht voor armoede, moet je ook in Nederland kunnen blijven, de kinderen van asielzoekers moeten in Nederland eigen scholen krijgen.

Juf Barbro van Kuik van groep 8 is bekend met debatteren en kwam met het idee om  aan dit toernooi deel te nemen. Barbro: “De leerlingen oefenen hierdoor vaardigheden als luisteren, spreken, kritisch denken en een mening vormen maar ook hoe zij zich moeten voorbereiden. Er was vooraf een officiële toets waar de kinderen voor moesten leren. Deze theoriebeheersing gaf houvast, ook  leerden ze hoe je een debat opbouwt. Diegenen die mee wilden doen schreven vervolgens een motivatiebrief.

Er op terugkijkend zitten Quinte, Britt, Eline, Thom, Finette, Renske, Iris en Bas aan tafel en vertellen over dit avontuur. Britt: “Ik vond het heel moeilijk in het begin want het was toch anders dan in de klas, hier kende ik niemand en je merkte dat andere scholen het vaker hadden gedaan. Bij de eerste ronde ging iedereen van de tegenpartij plotseling tegelijk staan waardoor wij even van ons stuk waren. Maar na de eerste ronde kwamen we steeds meer in vorm.” Finette: “In de tweede ronde gingen wíj meteen staan en dat werkte, je zag de tegenpartij schrikken.”

Jurylid Thom: “Ik moest in de eerste ronde de tijd bijhouden en opletten hoe zij het deden en aan het eind overlegden wij over de punten. Ik heb een team veel punten gegeven, misschien heb ik onze school daarmee wel een beetje benadeeld.” Aan de enthousiaste verhalen te horen, lijdt de groep daar niet onder.

Juf Barbro vertelt dat sommige scholen zelfs al voor de tiende keer meededen maar zag ook hoe snel haar leerlingen bepaalde vaardigheden oppikten. En toch mooi dat beide teams een keer hebben gewonnen.

Renske: “Er was nog een leuke quiz en we kregen we na afloop een certificaat.”

Trots laat de groep het papier zien en allemaal hopen ze op de middelbare school verder te gaan met hetgeen ze geleerd hebben. Het was een zeer bijzondere ervaring en ze raden iedere school aan mee te doen. “Of nee toch niet” roept een van hen “Dan hebben we een volgende keer nóg meer concurrentie!” (Monique Teeling)