‘Fietsers in het nadeel op pont Akersloot’

Akersloot – De tijd van ‘Who pays the ferryman?’ ligt alweer een tijd achter ons. De man met de geldtas zul je ook niet meer zien op de veerpont bij Akersloot, waar elektronisch betalen een vereiste is geworden. Daarmee zijn de fietsers over het algemeen niet blij volgens de Fietsersbond. Sommige inwoners hebben weer andere klachten.

Door Hans Boot

Als je het tarievenbord bij de pont in Akersloot bekijkt, vallen direct een paar dingen op. Voor een enkele overtocht per fiets wordt € 1,25 gevraagd, terwijl een auto met eventueel meerdere passagiers slechts € 2,60 betaalt. Voor Alex van der Leest van Fietsersbond Castricum is dat onverteerbaar: ,,Je bereikt daar niet mee dat het gebruik van de fiets wordt gepromoot, zoals het college voor ogen heeft. Wij vragen de politiek consequent om de overtocht van fietsers op het pontje Akersloot gratis te maken en herhalen dit verzoek aan het eind van iedere nieuwsbrief die wij rondsturen.’’

Het tarievenbord. (Foto: Hans Boot)

Een doorn in het oog van de bond is ook de verplichting voor de fietsers dat zij eerst via een pinautomaat op de wal een kaartje moeten bemachtigen voordat zij mee mogen. Van der Leest: ,,Dan zie je het pontje soms zonder jou vertrekken, omdat je nog in de rij staat voor een kaartje en soms ook last hebt om het scherm goed te kunnen lezen als de zon erop staat. Autobestuurders worden daarentegen in de watten gelegd, want zij kunnen op de boot achter het stuur bij de veerman pinnen. Fietsers op de pont zijn dus duidelijk in het nadeel.’’

Inwoners uit Akersloot wachten op elkaar bij de pinautomaat. (Foto: Hans Boot)

Minder auto’s?

De op een zeer zonnige dag dienstdoende veerman wil wel even reageren op het hiervoor geschetste probleem: ,,Ik kan goed begrijpen waarom de fietsers moeite hebben met de pinautomaat en soms lange files die daarvoor staan. Alleen als het rustig is laat ik ze wel eens met de handpin betalen. Daar kan ik echter op dit soort zomerse dagen niet aan beginnen, omdat ik non-stop heen en weer ga en er aan de overkant steeds veel mensen staan te wachten. Het betalen op de pont gaat ook niet snel met de huidige pinapparaten, die veel te traag zijn en storingen geven. Als je het vervoer van fietsers gratis maakt, komen er misschien nog veel meer bij.’’ Van der Leest: ,,Tja, het fietsen stimuleren is toch precies wat de gemeente wil? En als het te druk wordt in het hoogseizoen moet je misschien minder auto’s toelaten?’’

Ook Alex van der Leest heeft moeite om het scherm te lezen. (Foto: Hans Boot)

Lawaaioverlast

Ook de inwoners uit Akersloot, die bij de automaat op elkaar staan te wachten, willen nog wel iets kwijt over het wel en wee van de pont. Cor Kruijenaar, die er pal tegenover woont, zegt: ,,Soms veroorzaakt het aanmeren lawaaioverlast, die in onze woning is te horen. Ook lopen de ponten daardoor schade op. Volgens mij moeten de kandidaat-veermannen meer les krijgen en voldoende ervaring opdoen voordat zij hun functie naar behoren kunnen uitoefenen. Verder hebben wij regelmatig bij de gemeente geklaagd over de stank van de diesellucht. Daar is wel naar gekeken, maar men doet er niets aan omdat het geld ontbreekt om de pont elektrisch te maken.’’

Autobestuurders kunnen op de pont pinnen, maar fietsers moeten al een kaartje hebben. (Foto: Hans Boot)

De Woude

Uit voorgaande bezwaren blijkt dat er voor het college en de raad na het reces wellicht wat punten liggen die rijp zijn voor debat en besluitvorming. Misschien kan men hierbij ook nog de situatie op de pont bij De Woude betrekken, waarvoor weer andere tarieven en voorwaarden gelden dan in Akersloot het geval is.