Clubs uit Castricum halen 31.134 euro op met Grote Clubactie

Castricum – Ruim 300.000 verkopers zetten zich de afgelopen maanden in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Castricum lukte het verenigingen om in totaal 31.134 euro op te halen. Landelijk deden zo’n 5.300 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij dik 9,5 miljoen euro op door meer dan 3 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records.

Gymnastiekvereniging DOS wist in Castricum dit jaar de hoogste omzet te behalen, namelijk 6741 euro. Daarna volgen Atletiekvereniging Castricum (4626 euro), MHCC (4047 euro), FC Castricum (3816 euro), CSV Handbal (3567 euro), Korfbalvereniging Helios (1437 euro), Kinderkoor Mucistar (723 euro), TV Castricum (486 euro), Castricumse Rugbyclub (300 euro) en Biljartclub Castricum (63 euro). In Akersloot was handbalvereniging Meervogels’60 de enige deelnemende club, hier wist men 3312 euro omzet te realiseren. Sportvereniging Tios in Limmen haalde 2016 euro binnen. Van alle genoemde bedragen gaat tachtig procent naar de clubkas.

Meer clubs dan vorig jaar

,,Dit is de grootste opbrengst in de 48-jarige geschiedenis van de Nationale Grote Clubactie.” Directeur Frank Molkenboer kan zijn geluk niet op: ,,Ik ben supertrots dat iedereen zo zijn best heeft gedaan. Juist in deze moeilijke tijden is dit soort saamhorigheid belangrijk.” De afgelopen jaren daalde het aantal clubs dat deelnam aan de Grote Clubactie. Die trend is volgens Molkenboer nu krachtig doorbroken. Dit jaar doen er zelfs weer meer clubs mee dan vorig jaar. ,,Dit laat zien dat de loterij nog steeds springlevend is. En dat is fijn, want ook in de toekomst hebben verenigingen onze loterij keihard nodig om financieel gezond te blijven.”

Op volle kracht online

Verkopers gingen dit jaar nog steeds ‘ouderwets’ langs de deuren, waarbij voldoende afstand werd bewaard. Daarnaast werden vanwege de coronacrisis krachtige nieuwe online middelen ingezet. Zo kon de verkoop volledig coronaproof doorgaan. Met succes, in totaal werden 3.173.719 loten verkocht, waarvan maar liefst 1,2 miljoen loten online. De verkopers bleken digitaal enorm creatief: QR-codes, e-mail, social media en WhatsApp werden ingezet om loten te verkopen. Duizenden video’s werden online gedeeld om familie en vrienden aan te zetten tot het kopen van een lot of anderen te enthousiasmeren. Voor het eerst gebeurde dit ook via TikTok. Kinderen deelden talloze filmpjes met de hashtag #groteclubactie.

Vereniging gesteund?

Niet alleen voor de deelnemende clubs, ook voor alle mensen die een lot hebben gekocht, is het een bijzonder jaar. Er zijn dit jaar namelijk veel meer prijzen te winnen en de prijzenpot is aanzienlijk verhoogd. De winkans is dit jaar zelfs 1 op 10. Check de lot(en) vanaf 10 december via de lotchecker op www.clubactie.nl om te kijken of er een prijs op is gevallen.

Op de foto:
Kinderen onthullen de totaalopbrengst van de Grote Clubactie 2020 in Sportpark Drunen. Foto: Grote Clubactie